Modul 2 - Lektion 2

Hur jobbar vi tillsammans?

Här förbereder du den andra lektionen i modul 2. Bläddra igenom bilderna och läs det tillhörande talarstödet.

Utbildningstid: Ca 35 min

Talarstöd lektion 2 (pdf)

Ladda ner det färdiga talarstödet lokalt till din dator. Kom ihåg att spara!
I talarstödet finns även möjlighet att göra egna anteckningar när du planerar. Talarstödet tar du sedan med dig när du presenterar utbildningen för deltagarna.

Presentation
1 av 3

Lektion 2

Hur jobbar vi tillsammans?

Tidsåtgång
Ca 35 min
Lesson image

Talarstöd

Introducera lektionen:

Samarbete mellan arbetsgivare och anställda är en förutsättning för att man ska kunna skapa bra arbetsförhållanden.

Den här lektionen består av en uppgift som innebär att ni tillsammans i små grupper ska få prata om hur ni skulle göra i tre olika situationer.

Tips till utbildningsledaren

Om chef och skyddsombud deltar tillsammans från en verksamhet, placera de gärna i samma grupp.

Uppgift - Vem gör vad?

Vilket ansvar har chefen och vad är skyddsombuds uppdrag i följande situationer? Finns det andra roller som kan bidra till att lösa situationen?

  1. Du är skyddsombud och oroar dig för att en kollega arbetar alldeles för mycket och tar på sig för stort ansvar. Det kommer e-post sent på kvällarna och kollegan har ofta kort stubin och är irriterad.
  2. En brand har uppstått i arbetsplatsens lokaler. Ingen har skadat sig men flera av medarbetarna känner sig skärrade.
  3. Det är beslutat att det ska göras en omorganisation på arbetsplatsen. Två avdelningar ska slås ihop och i samband med detta kommer nya arbetsgrupper att bildas. Många oroar sig för hur det kommer att bli.

Talarstöd

Tidsåtgång: Cirka 35 minuter.

Syfte: Komma fram till vem som gör vad. Det viktigaste i övningen är att öka sin förståelse för roller och ansvar, inte att lösa problemet.

Instruktion:

  1. Dela in gruppen i mindre grupper. Blanda gärna chefer och skyddsombud.
  2. Grupperna väljer 1-3 situationer att prata om utifrån frågeställningen.
  3. Be en i varje grupp att dokumentera vad gruppen kommer fram till.
  4. Återsamlas och låt grupperna berätta för varandra om det finns tid till det.

Snabbare variant på dialogen. Prata med den eller de som sitter bredvid.

Tips till utbildningsledare

Se till att deltagarna fokuserar på vem som kan/ska göra vad och inte på åtgärder för att rätta till problemet.

Tack och bra jobbat!

Nu har ni fått prata om era roller och vem som gör vad i olika situationer.

Talarstöd

Inget talarstöd finns till denna bild.

Fortsätt med nästa lektion