Modul 2 - Lektion 4

Introduktion av nya medarbetare

Här förbereder du den fjärde lektionen i modul 2. Bläddra igenom bilderna och läs det tillhörande talarstödet.

Utbildningstid: Ca 15 min

Talarstöd lektion 4 (pdf)

Ladda ner det färdiga talarstödet lokalt till din dator. Kom ihåg att spara!
I talarstödet finns även möjlighet att göra egna anteckningar när du planerar. Talarstödet tar du sedan med dig när du presenterar utbildningen för deltagarna.

Presentation
1 av 9

Lektion 4

Introduktion av nya medarbetare

Tidsåtgång
Ca 15 min
Lesson image

Talarstöd

Introducera lektionen.

Det är arbetsgivaren/ansvarig chef som ser till att den som ska utföra ett jobb får tillräckliga instruktioner för att klara arbetet, information om eventuella risker och vem som ansvarar för vad etc. Alla har rätt till en ordentlig introduktion på sin arbetsplats, oavsett om en person är nyanställd, kommit tillbaka efter föräldraledighet eller sjukskrivning eller har fått en ny roll inom verksamheten.  Ett tips är att förbereda ett introduktionsschema under de två första veckorna för en ny medarbetare.

Kunskapsmål:

  • Ha kunskap om arbetsgivarens ansvar för introduktion på arbetsplatsen.

 

Hänvisning till lagar och föreskrifter

Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1), 10§ Arbetstagares kunskaper

En bra start för nya medarbetare

Se filmen om hur en bra introduktion för nyanställda kan se ut enligt forskningen.

Starta filmen på nästa bild.

Lesson image

Talarstöd

Tidsåtgång: Cirka 5 minuter.

Filmen syftar till att få kunskap om hur en bra introduktion kan gå till och vilken betydelse en bra introduktion på arbetsplatsen kan ha.

 

 

Tips till utbildningsledaren

Filmen är en del av verktyget Forskning på 5 från Suntarbetsliv.

Tipsa utbildningsdeltagarna om dialogstartaren Hållbar introduktion, Forskning på 5.

Talarstöd

Inget talarstöd finns till denna bild.

Introducera nya medarbetare

Arbetsgivare/närmsta chef ska:

  • Ge tillräckliga instruktioner för att medarbetaren ska klara jobbet.

Och också se till:

  • Att medarbetare förstår och följer instruktioner och använder hjälpmedel.

Talarstöd

Under den första tiden på en ny arbetsplats är risken som störst att råka ut för en olycka. Det är därför väldigt viktigt att arbetsgivaren, oftast chefen, berättar vad som gäller på arbetsplatsen och också följer upp hur det fungerar.

Arbetsgivarens ansvar att informera nya på jobbet

  • Om det systematiska arbetsmiljöarbetet och hur det går till.
  • Vem medarbetaren kan vända sig till med arbetsmiljöfrågor.
  • Om eventuella risker som finns i arbetet.
  • Om det finns särskilda sätt som arbetet ska utföras på.
  • Vem medarbetaren kan vända sig till för att få stöd och hjälp i arbetet.

Talarstöd

Arbetsgivaren eller vanligtvis den närmsta chefen har också ansvar för att introducera nyanställda medarbetare.

En arbetsplatsintroduktion ska beskriva det systematiska arbetsmiljöarbetet, till exempel vem arbetstagaren ska vända sig till med arbetsmiljöfrågor. Vem eller vilka som är skyddsombud/huvudskyddsombud.

Arbetsgivaren ansvarar för att arbetstagare (även chefer) känner till:

  • Sina arbetsuppgifter och vilket resultat de ska uppnå.
  • Om det finns särskilda sätt som arbetet ska utföras på och i så fall hur.
  • Vilka arbetsuppgifter som ska prioriteras när tillgänglig tid inte räcker till.
  • Vem de kan vända sig till för stöd och hjälp i arbetet.

Det ska finnas skriftliga rutiner och instruktioner för:

  • Det systematiska arbetsmiljöarbetet, som beskriver tillvägagångssättet.
  • Risker i arbetet som är allvarliga och är svåra att överblicka.
  • Specifika risker som gäller för just den egna verksamheten och som det finns lagkrav på.

Talarstöd

I föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete från Arbetsmiljöverket finns krav på att det ska finnas rutiner och instruktioner och att de i vissa fall ska vara skriftliga.

Rutiner beskriver tillvägagångssätt. De ska beskriva vad som ska göras, i vilken ordning och av vilka. Genom att ha tydliga rutiner minskar man risken att missa något och kan också undvika olyckor. En instruktion är i allmänhet mer detaljerad än en rutin, och beskriver hur något ska utföras. Instruktioner förtydligar ofta hur vissa uppgifter ska gå till, men de kan även handla om specifika frågor, exempelvis brandskydd eller första hjälpen.

Instruktioner anpassas till medarbetaren

Alla instruktioner anpassas till varje medarbetares individuella behov och förkunskaper.
De ska anpassas efter:

  • Ålder
  • Erfarenhet
  • Språkkunskaper
  • Kulturell bakgrund
  • Eventuell funktionsvariation

 

På grund av detta kan det behövas skriftliga instruktioner ibland trots att det inte är ett krav.

Talarstöd

En instruktion beskriver i detalj hur något ska utföras. Instruktioner ska vara tillgängliga på arbetsplatsen och lätta att förstå. Och anpassa till medarbetarens förutsättningar som ålder, erfarenhet, språkkunskaper, kulturell bakgrund och eventuell funktionsvariation. Det betyder att det kan krävas skriftliga instruktioner för vissa medarbetare och för vissa inte. Skriftliga instruktioner kan därför behövas trots att det inte är ett krav.

Tekniska hjälpmedel, t ex en patientlift kan behöva en instruktion, en detaljerad beskrivning av hur den ska användas.

 

Hänvisning till lagar och föreskrifter

Arbetsmiljölagen (1977:1160), kap 3 Allmänna skyldigheter

Hur ser det ut hos oss?

Dialog

Vilka rutiner har vi på arbetsplatsen för att introducera nya medarbetare?

Lesson image

Talarstöd

Tidsåtgång: Cirka 5 minuter.

Instruktion:

  1. Prata två och två eller dela in er i mindre grupper och berätta för varandra hur ni gör för att introducera nya medarbetare på arbetsplatsen. Finns det något som behöver utvecklas?
  2. Återsamlas och summera.

Tack och bra jobbat!

Nu ska ni ha fått:

  • Kunskap om arbetsgivarens ansvar för introduktion på arbetsplatsen.

 

Talarstöd

Inget talarstöd finns till denna bild.

Fortsätt med nästa lektion