Introduktion av nya medarbetare
Här förbereder du den fjärde lektionen i modul 2. Bläddra igenom bilderna och läs det tillhörande talarstödet.
Utbildningstid: Ca 15 min
Här förbereder du den fjärde lektionen i modul 2. Bläddra igenom bilderna och läs det tillhörande talarstödet.
Utbildningstid: Ca 15 min
Ladda ner det färdiga talarstödet lokalt till din dator. Kom ihåg att spara!
I talarstödet finns även möjlighet att göra egna anteckningar när du planerar. Talarstödet tar du sedan med dig när du presenterar utbildningen för deltagarna.
Introducera lektionen.
Det är arbetsgivaren/ansvarig chef som ser till att den som ska utföra ett jobb får tillräckliga instruktioner för att klara arbetet, information om eventuella risker och vem som ansvarar för vad etc. Alla har rätt till en ordentlig introduktion på sin arbetsplats, oavsett om en person är nyanställd, kommit tillbaka efter föräldraledighet eller sjukskrivning eller har fått en ny roll inom verksamheten. Ett tips är att förbereda ett introduktionsschema under de två första veckorna för en ny medarbetare.
Kunskapsmål:
Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1), 10§ Arbetstagares kunskaper
Se filmen om hur en bra introduktion för nyanställda kan se ut enligt forskningen.
Starta filmen på nästa bild.
Tidsåtgång: Cirka 5 minuter.
Filmen syftar till att få kunskap om hur en bra introduktion kan gå till och vilken betydelse en bra introduktion på arbetsplatsen kan ha.
Filmen är en del av verktyget Forskning på 5 från Suntarbetsliv.
Tipsa utbildningsdeltagarna om dialogstartaren Hållbar introduktion, Forskning på 5.
Inget talarstöd finns till denna bild.
Arbetsgivare/närmsta chef ska:
Och också se till:
Under den första tiden på en ny arbetsplats är risken som störst att råka ut för en olycka. Det är därför väldigt viktigt att arbetsgivaren, oftast chefen, berättar vad som gäller på arbetsplatsen och också följer upp hur det fungerar.
Arbetsgivaren eller vanligtvis den närmsta chefen har också ansvar för att introducera nyanställda medarbetare.
En arbetsplatsintroduktion ska beskriva det systematiska arbetsmiljöarbetet, till exempel vem arbetstagaren ska vända sig till med arbetsmiljöfrågor. Vem eller vilka som är skyddsombud/huvudskyddsombud.
Arbetsgivaren ansvarar för att arbetstagare (även chefer) känner till:
I föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete från Arbetsmiljöverket finns krav på att det ska finnas rutiner och instruktioner och att de i vissa fall ska vara skriftliga.
Rutiner beskriver tillvägagångssätt. De ska beskriva vad som ska göras, i vilken ordning och av vilka. Genom att ha tydliga rutiner minskar man risken att missa något och kan också undvika olyckor. En instruktion är i allmänhet mer detaljerad än en rutin, och beskriver hur något ska utföras. Instruktioner förtydligar ofta hur vissa uppgifter ska gå till, men de kan även handla om specifika frågor, exempelvis brandskydd eller första hjälpen.
Alla instruktioner anpassas till varje medarbetares individuella behov och förkunskaper.
De ska anpassas efter:
På grund av detta kan det behövas skriftliga instruktioner ibland trots att det inte är ett krav.
En instruktion beskriver i detalj hur något ska utföras. Instruktioner ska vara tillgängliga på arbetsplatsen och lätta att förstå. Och anpassa till medarbetarens förutsättningar som ålder, erfarenhet, språkkunskaper, kulturell bakgrund och eventuell funktionsvariation. Det betyder att det kan krävas skriftliga instruktioner för vissa medarbetare och för vissa inte. Skriftliga instruktioner kan därför behövas trots att det inte är ett krav.
Tekniska hjälpmedel, t ex en patientlift kan behöva en instruktion, en detaljerad beskrivning av hur den ska användas.
Arbetsmiljölagen (1977:1160), kap 3 Allmänna skyldigheter
Dialog
Vilka rutiner har vi på arbetsplatsen för att introducera nya medarbetare?
Tidsåtgång: Cirka 5 minuter.
Instruktion:
Nu ska ni ha fått:
Inget talarstöd finns till denna bild.