Modul 3 - Lektion 1

Undersök arbetsmiljön

Här förbereder du den första lektionen i modul 3. Bläddra igenom bilderna och läs det tillhörande talarstödet.  

Utbildningstid: Ca 50 min

Talarstöd lektion 1 (pdf)

Ladda ner det färdiga talarstödet lokalt till din dator. Kom ihåg att spara!
I talarstödet finns även möjlighet att göra egna anteckningar när du planerar. Talarstödet tar du sedan med dig när du presenterar utbildningen för deltagarna.

Presentation
1 av 15

Lektion 1

Undersök arbetsmiljön

Tidsåtgång
Ca 50 min
Lesson image

Talarstöd

Introducera lektionen: ​
För att veta vilka risker som finns i verksamheten och vad som gör att vi har en bra arbetsmiljö så behöver vi på olika sätt ta reda på hur det ser ut hos oss. Det gör vi genom att undersöka arbetsmiljön. ​

Kunskapsmål:

  • Ha kännedom om olika metoder för att undersöka arbetsmiljön.
  • Ha kunskap om hur man kan undersöka arbetsmiljön i samverkan.
  • Ha kännedom om att undersökningar kan göras på olika nivåer i organisationen och med olika fokus.

Så här kan man undersöka

I filmen träffar vi chefer och skyddsombud som berättar om deras arbetsmiljöarbete med fokus på att undersöka.

Starta filmen på nästa sida.

Lesson image

Talarstöd

Tidsåtgång: Cirka 3 minuter.

I filmen får ni möta chefer och skyddsombud från tre verksamheter som berättar om sitt arbetsmiljöarbete med fokus på att undersöka.

Medverkande verksamheter: Västerviks tvätteri (Region Kalmar), GIS (Haninge kommun), Andersbergs hälsocentral (Region Gävleborg).

Syftet med filmen: Att deltagarna ska få inspiration till det egna arbetsmiljöarbetet genom berättelser från andra verksamheter.

Talarstöd

Inget talarstöd finns till denna bild.

Hur gör vi hos oss?

Dialog
Vilka metoder använder vi för att undersöka arbetsmiljön?

Lesson image

Talarstöd

Tidsåtgång: Cirka 10 minuter.

Instruktion:

Fysiskt:  Låt deltagarna ”poppa” olika metoder som används i verksamheterna för att ta reda på hur vi har det. Skriv gärna upp det som sägs så att alla ser.

Digitalt: Använd exempelvis verktyget Menti och gör ett ordmoln eller be deltagarna att svara på frågan direkt i chatten.

Tips till utbildningsledare

Det viktiga i den här dialogen är inte att det blir rätt eller att de får med alla former av undersökningar. Övningen syftar till att synliggöra att de förmodligen redan gör undersökningar för att ta reda på hur det är i verksamheten. De kanske inte ens tänker på det eftersom det är en del i det dagliga arbetet.

Fler frågor om deltagarna har svårt att komma på svar: Hur fångar vi upp risker? Har vi avstämningar med medarbetarna där vi pratar arbetsmiljö? APT? Mäter vi arbetsmiljön på något sätt? Gör vi skyddsronder?

 

Undersöka - Första steget i SAM-hjulet

  • Undersök arbetsmiljön löpande.
  • Arbetsgivaren ansvarar för att undersökningar genomförs.
  • Involvera medarbetare. Alla bidrar med sin kunskap.
Lesson image

Talarstöd

När vi undersöker får vi reda på om det finns brister i arbetsmiljön. Först när risker i arbetsmiljön är kända kan de bli rätt bedömda och åtgärdade.

Genom undersökningar får vi också ofta reda på vad som fungerar bra. När vi vet vad som fungerar bra är det lättare att arbeta för att bibehålla det.

När vi involverar medarbetare är det också viktigt att återkoppla resultatet av undersökningen.

 

Hänvisning till lagar och föreskrifter

Systematiskt arbetsmiljöarbete (2023:1)

Olika metoder för att undersöka

  • Arbetsplatsträff
  • Medarbetarsamtal
  • Medarbetarenkät
  • Mätning och analys
  • Skyddsrond
  • Undersökning i vardagen

Talarstöd

Att undersöka och riskbedöma arbetsmiljön kan göras på flera sätt. Val av metod beror på vad som undersöks, typ av verksamhet och på vilken nivå i organisationen undersökningen genomförs. På många arbetsplatser används en kombination av olika metoder. Här är exempel på undersökningsmetoder som vi ska titta närmare på.

Att tänka på vid undersökningar:

  • Undersök både på individ- grupp- och organisationsnivå.
  • Utgå från er verksamhet och era arbetsmiljörisker när ni väljer metoder.
  • Använd flera olika metoder.
  • Stäm av med lagstiftningen.
  • Ta hjälp av företagshälsovård eller annan expertis vid behov.

Arbetsplatsträff (APT)

Syfte

  • Ett forum för dialog och gemensamt arbete.
  • Tillvarata tankar och idéer.
  • Öka medarbetarnas inflytande och ansvarstagande.

Tips för ett lyckat APT

  • Chef och skyddsombud förbereder tillsammans.
  • Skicka ut dagordning i förväg.
  • Låt medarbetarna ge förslag på vad de vill prata om på.
  • Dokumentera beslut i minnesanteckningar.
  • Använd redan framtagna material för att jobba med olika frågor. tillsammans med arbetsgruppen.

Talarstöd

Arbetsplatsträffen är ett forum för dialog där chefer och medarbetare arbetar tillsammans med utveckling, planering och uppföljning av den dagliga verksamheten.

Planera in mötesformer som gör att alla på mötet kan komma till tals. Att variera tex med bikupor, samtal i smågrupper, att någon av medarbetarna håller i mötet osv ökar engagemanget! Se till att medarbetare också får vara med och påverka agendan. Tips är att chef och skyddsombud planerar APT tillsammans för att få med arbetsmiljöperspektivet.

 

Tips till utbildningsledare

Har ni eget stödmaterial för ett lyckat APT så kan ni visa deltagarna var detta finns.

Besök gärna Tema APT som ger mer inspiration för att genomföra ett en lyckad arbetsplatsträff eller ett lyckat personalmöte.

Medarbetarsamtal

Syfte
Dialog mellan medarbetare och chef om hur det går och hur det är på jobbet.

Tips på punkter att ta upp

  • Verksamhetens mål och utveckling
  • Medarbetarens situation
  • Kompetens och utvecklingsbehov
  • Frågor om hälsa och arbetsmiljö

Talarstöd

Medarbetarsamtalet är en dialog mellan medarbetare och chef som handlar om verksamheten och förhållanden på arbetsplatsen. Det är också ett verktyg för chefen att stämma av arbetet med varje medarbetare.

Medarbetarenkät

Syfte

  • Övergripande bild av hur medarbetarna upplever verksamheten.
  • Möjliggör satsningar både på övergripande nivå och på arbetsplatsnivå.

Tips

  • Sammanställ resultat och återkoppla till medarbetarna.
  • Låt medarbetarna delta i analysen och ge förslag på åtgärder.
  • Eventuella åtgärder förs in i handlingsplaner.
  • Följ upp arbetet.

Talarstöd

Medarbetarenkäter kan genomföras mer eller mindre sällan. Ibland kombineras en större årlig medarbetarenkät med kortare och färre mätningar under året. Ofta kallas de pulsmätningar. På så sätt så får man både en övergripande bild och ögonblicksbilder av läget. Då kan man följa utvecklingen över tid.

Det är viktigt med återkoppling på resultaten och att man som medarbetare känner att de åtgärder som man kommit överens om också genomförs. Det ökar också viljan att svara på enkäter framöver om man ser att ens bidrag gör skillnad!

Mätning och analys

Syfte

  • Mäta och analysera olika faktorer i verksamheten.
  • Ge ett faktaunderlag.
  • Upptäcka signaler på ohälsa i tid.
  • Följa trender och utveckling över tid.

Tips på faktorer som man kan mäta

  • Sjukfrånvaro
  • Arbetsskador och tillbud
  • Övertidsarbete
  • Personalomsättning
  • Inomhusklimat
  • Buller
  • Belysning
  • Kemiska risker

Talarstöd

Utgå från era risker när ni gör mätningar. Hanteras exempelvis inga kemikalier i er verksamhet så behöver den mätningen inte göras.

Ta hjälp av företagshälsovård eller annan expertis vid behov!

Skyddsrond

Syfte

  • Regelbundet undersöka och bedöma risker på arbetsplatsen.
  • Genomförs av ansvarig chef, skyddsombud, elevskyddsombud och andra berörda.
  • Skyddsronder ska dokumenteras och åtgärder ska föras in i en handlingsplan.

Tips

  • Planera in skyddsronder med olika fokus under året.
  • Använd checklistor som stöd.
  • Ta hjälp av företagshälsovård eller annan expertis vid behov.

Talarstöd

Syftar till regelbunden översyn för att upptäcka och bedöma risker på arbetsplatsen.
Under en skyddsrond kan olika delar av arbetsmiljön undersökas, till exempel den fysiska, den organisatoriska, den sociala och den digitala arbetsmiljön.

 

Hänvisning till lagar och föreskrifter

Arbetsmiljöförordningen (1977:1166)

Tips till utbildningsledare

Lektion 2 i modulen undersöka går igenom skyddsronder grundligare.

Undersökning i vardagen

Syfte

  • Regelbundet fånga upp hur medarbetare har det.
  • Snabbt kunna sätta in åtgärder.
  • Möjlighet att prioritera arbetsuppgifter.
  • Möjlighet att hjälpa varandra.

Tips på snabba avstämningar

  • Vad är ditt fokus för veckan och behöver du någon hjälp?
  • Har vi haft något tillbud eller skada?
  • Hur ser arbetsbelastningen ut med hjälp av en färg?
    Grön = OK
    Gul = Kan behöva hjälp.
    Röd = Behöver avlastning.
    Blå = Har för lite att göra.

Talarstöd

Kanske har ni morgonmöten eller daglig styrning där ni regelbundet kan fånga upp om det har hänt något eller om ni står inför något som ska hända. Många saker kan ni lösa direkt i den dagliga verksamheten. Det kan handla om att få hjälp att prioritera arbetsuppgifter, att avlasta någon, att direkt åtgärda en risk som någon upptäckt eller att få möjlighet att berätta hur man mår.

Till hjälp kan man ha enkla frågor.

Summering - Olika metoder för att undersöka

  • Arbetsplatsträff
  • Medarbetarsamtal
  • Medarbetarenkät
  • Mätning och analys
  • Skyddsrond
  • Undersökning i vardagen

Talarstöd

De här metoderna har vi nu gått igenom. Och nu är det dags för dialog.

Hur gör vi hos oss?

Dialog

  • Vad är vi bra på när det gäller undersökningar?
  • Vad kan vi utveckla?
Lesson image

Talarstöd

Tidsåtgång: Cirka 15-20 minuter.

Syfte: Deltagarna får reflektera både över det som fungerar bra när det gäller undersökningar men också kring vad de kan utveckla.

Instruktion:

  1. Dela in gruppen i mindre grupper.
  2. Be en i varje grupp att skriva ner vad gruppen kommer fram till.
  3. Återsamlas och låt grupperna berätta något av vad de kom fram till för varandra.

Tips till utbildningsledare

Svårstartad grupp? Fler frågor som kan få gruppen att komma igång: Vad är våra starkaste sidor? Finns det något tips som ni gillade som ni skulle vilja testa på? Är det något område vi skulle behöva undersöka som vi inte undersökt tidigare? Använder vi APT för att jobba med vår arbetsmiljö? Fångar vi upp såväl fysiska som organisatoriska och sociala risker? Hur återkopplar vi resultat av undersökningar?

Tack och bra jobbat!

Nu ska ni ha fått:

  • Kännedom om olika metoder för att undersöka arbetsmiljön.
  • Kunskap om hur man kan undersöka arbetsmiljön i samverkan.
  • Kännedom om att undersökningar kan göras på olika nivåer i organisationen och med olika fokus.

Talarstöd

Inget talarstöd finns till denna bild.

Fortsätt med nästa lektion