Undersök arbetsmiljön
Här förbereder du den första lektionen i modul 3. Bläddra igenom bilderna och läs det tillhörande talarstödet.
Utbildningstid: Ca 50 min
Här förbereder du den första lektionen i modul 3. Bläddra igenom bilderna och läs det tillhörande talarstödet.
Utbildningstid: Ca 50 min
Ladda ner det färdiga talarstödet lokalt till din dator. Kom ihåg att spara!
I talarstödet finns även möjlighet att göra egna anteckningar när du planerar. Talarstödet tar du sedan med dig när du presenterar utbildningen för deltagarna.
Introducera lektionen:
För att veta vilka risker som finns i verksamheten och vad som gör att vi har en bra arbetsmiljö så behöver vi på olika sätt ta reda på hur det ser ut hos oss. Det gör vi genom att undersöka arbetsmiljön.
Kunskapsmål:
I filmen träffar vi chefer och skyddsombud som berättar om deras arbetsmiljöarbete med fokus på att undersöka.
Starta filmen på nästa sida.
Tidsåtgång: Cirka 3 minuter.
I filmen får ni möta chefer och skyddsombud från tre verksamheter som berättar om sitt arbetsmiljöarbete med fokus på att undersöka.
Medverkande verksamheter: Västerviks tvätteri (Region Kalmar), GIS (Haninge kommun), Andersbergs hälsocentral (Region Gävleborg).
Syftet med filmen: Att deltagarna ska få inspiration till det egna arbetsmiljöarbetet genom berättelser från andra verksamheter.
Inget talarstöd finns till denna bild.
Dialog
Vilka metoder använder vi för att undersöka arbetsmiljön?
Tidsåtgång: Cirka 10 minuter.
Instruktion:
Fysiskt: Låt deltagarna ”poppa” olika metoder som används i verksamheterna för att ta reda på hur vi har det. Skriv gärna upp det som sägs så att alla ser.
Digitalt: Använd exempelvis verktyget Menti och gör ett ordmoln eller be deltagarna att svara på frågan direkt i chatten.
Det viktiga i den här dialogen är inte att det blir rätt eller att de får med alla former av undersökningar. Övningen syftar till att synliggöra att de förmodligen redan gör undersökningar för att ta reda på hur det är i verksamheten. De kanske inte ens tänker på det eftersom det är en del i det dagliga arbetet.
Fler frågor om deltagarna har svårt att komma på svar: Hur fångar vi upp risker? Har vi avstämningar med medarbetarna där vi pratar arbetsmiljö? APT? Mäter vi arbetsmiljön på något sätt? Gör vi skyddsronder?
När vi undersöker får vi reda på om det finns brister i arbetsmiljön. Först när risker i arbetsmiljön är kända kan de bli rätt bedömda och åtgärdade.
Genom undersökningar får vi också ofta reda på vad som fungerar bra. När vi vet vad som fungerar bra är det lättare att arbeta för att bibehålla det.
När vi involverar medarbetare är det också viktigt att återkoppla resultatet av undersökningen.
Systematiskt arbetsmiljöarbete (2023:1)
Att undersöka och riskbedöma arbetsmiljön kan göras på flera sätt. Val av metod beror på vad som undersöks, typ av verksamhet och på vilken nivå i organisationen undersökningen genomförs. På många arbetsplatser används en kombination av olika metoder. Här är exempel på undersökningsmetoder som vi ska titta närmare på.
Att tänka på vid undersökningar:
Syfte
Tips för ett lyckat APT
Arbetsplatsträffen är ett forum för dialog där chefer och medarbetare arbetar tillsammans med utveckling, planering och uppföljning av den dagliga verksamheten.
Planera in mötesformer som gör att alla på mötet kan komma till tals. Att variera tex med bikupor, samtal i smågrupper, att någon av medarbetarna håller i mötet osv ökar engagemanget! Se till att medarbetare också får vara med och påverka agendan. Tips är att chef och skyddsombud planerar APT tillsammans för att få med arbetsmiljöperspektivet.
Har ni eget stödmaterial för ett lyckat APT så kan ni visa deltagarna var detta finns.
Besök gärna Tema APT som ger mer inspiration för att genomföra ett en lyckad arbetsplatsträff eller ett lyckat personalmöte.
Syfte
Dialog mellan medarbetare och chef om hur det går och hur det är på jobbet.
Tips på punkter att ta upp
Medarbetarsamtalet är en dialog mellan medarbetare och chef som handlar om verksamheten och förhållanden på arbetsplatsen. Det är också ett verktyg för chefen att stämma av arbetet med varje medarbetare.
Syfte
Tips
Medarbetarenkäter kan genomföras mer eller mindre sällan. Ibland kombineras en större årlig medarbetarenkät med kortare och färre mätningar under året. Ofta kallas de pulsmätningar. På så sätt så får man både en övergripande bild och ögonblicksbilder av läget. Då kan man följa utvecklingen över tid.
Det är viktigt med återkoppling på resultaten och att man som medarbetare känner att de åtgärder som man kommit överens om också genomförs. Det ökar också viljan att svara på enkäter framöver om man ser att ens bidrag gör skillnad!
Syfte
Tips på faktorer som man kan mäta
Utgå från era risker när ni gör mätningar. Hanteras exempelvis inga kemikalier i er verksamhet så behöver den mätningen inte göras.
Ta hjälp av företagshälsovård eller annan expertis vid behov!
Syfte
Tips
Syftar till regelbunden översyn för att upptäcka och bedöma risker på arbetsplatsen.
Under en skyddsrond kan olika delar av arbetsmiljön undersökas, till exempel den fysiska, den organisatoriska, den sociala och den digitala arbetsmiljön.
Arbetsmiljöförordningen (1977:1166)
Lektion 2 i modulen undersöka går igenom skyddsronder grundligare.
Syfte
Tips på snabba avstämningar
Kanske har ni morgonmöten eller daglig styrning där ni regelbundet kan fånga upp om det har hänt något eller om ni står inför något som ska hända. Många saker kan ni lösa direkt i den dagliga verksamheten. Det kan handla om att få hjälp att prioritera arbetsuppgifter, att avlasta någon, att direkt åtgärda en risk som någon upptäckt eller att få möjlighet att berätta hur man mår.
Till hjälp kan man ha enkla frågor.
De här metoderna har vi nu gått igenom. Och nu är det dags för dialog.
Dialog
Tidsåtgång: Cirka 15-20 minuter.
Syfte: Deltagarna får reflektera både över det som fungerar bra när det gäller undersökningar men också kring vad de kan utveckla.
Instruktion:
Svårstartad grupp? Fler frågor som kan få gruppen att komma igång: Vad är våra starkaste sidor? Finns det något tips som ni gillade som ni skulle vilja testa på? Är det något område vi skulle behöva undersöka som vi inte undersökt tidigare? Använder vi APT för att jobba med vår arbetsmiljö? Fångar vi upp såväl fysiska som organisatoriska och sociala risker? Hur återkopplar vi resultat av undersökningar?
Nu ska ni ha fått:
Inget talarstöd finns till denna bild.