Vanliga risker
Här förbereder du den första lektionen i modul 4. Bläddra igenom bilderna och läs det tillhörande talarstödet.
Utbildningstid: Ca 50 min
Här förbereder du den första lektionen i modul 4. Bläddra igenom bilderna och läs det tillhörande talarstödet.
Utbildningstid: Ca 50 min
Ladda ner det färdiga talarstödet lokalt till din dator. Kom ihåg att spara!
I talarstödet finns även möjlighet att göra egna anteckningar när du planerar. Talarstödet tar du sedan med dig när du presenterar utbildningen för deltagarna.
Introducera lektionen: En viktig del i det systematiska arbetsmiljöarbetet är att undersöka arbetsmiljön för att upptäcka och bedöma risker i arbetet och på arbetsplatsen. Riskbedömning är en del i det förebyggande arbetet för att skapa en trygg arbetsplats.
Kunskapsmål:
Lektionen innehåller också en kort introduktion till vad riskbedömning är.
I filmen träffar vi chefer och skyddsombud som berättar om deras arbetsmiljöarbete med fokus på risker och riskbedömning.
Starta filmen på nästa bild.
Tidsåtgång: Cirka 4 minuter.
Syfte med filmen: Få kännedom om vanliga arbetsmiljörisker och riskbedömning och få inspiration i arbetsmiljöarbetet av andra verksamheter.
Medverkande verksamheter: Västerviks tvätteri (Region Kalmar), GIS (Haninge kommun), Andersbergs hälsocentral (Region Gävleborg).
Inget talarstöd finns till denna bild.
Så här kan en risk formuleras:
En arbetsmiljörisk är en orsak till att någon kan bli sjuk eller skada sig. Det är något som kan få negativa konsekvenser för individen, gruppen eller verksamheten.
I dessa exempel är riskkällan hala golv, tunga lyft, många vakanser och kränkande särbehandling och det blir en risk när det kan ge oönskade konsekvenser så som att någon halkar eller skadar sig.
Ofta handlar det om:
Vad som är en arbetsmiljörisk i arbetet varierar mellan olika yrken och olika arbetsplatser. Vissa risker går inte att ta bort helt och hållet, men med rätt åtgärder kan de minimeras.
De allra flesta risker, på de allra flesta arbetsplatser, tillhör någon av dessa kategorier.
Exempel
Kan leda till: Stress, obehag, trötthet, belastningsskador, fall-, kross-, stick- eller skärskador, hörselskador, infektioner, allergier, förgiftningar och sjukdom.
Här finns exempel på tekniska och fysiska risker (riskkällor) och vad de kan leda till (konsekvenser).
Tekniska faktorer berör teknik, konstruktioner och hjälpmedel.
Fysiska faktorer har att göra med hur man arbetar.
Exempel
Riskerna kan leda till psykisk och fysisk ohälsa.
Här finns exempel på sociala risker och vad de kan leda till.
Sociala faktorer handlar om risker i samspelet med andra. Ofta påverkar den här typen av risker hela arbetsgrupper.
Exempel
Riskerna kan leda till psykisk och fysisk ohälsa.
Här finns exempel på organisatoriska risker och vad de kan leda till.
Organisatoriska faktorer berör arbetsplatsens organisering. Ofta påverkar den här typen av risker hela arbetsgrupper.
Dialog
Vilka vanliga arbetsmiljörisker har vi på vår arbetsplats?
Tidsåtgång: Cirka 15 minuter.
Instruktion:
Tips: Uppmana deltagarna att ta någon minut att tänka enskilt innan gruppen börjar prata med varandra.
Snabbare variant på övningen:
Fysiskt: Prata två och två några minuter. Använd sedan witheboardtavla och låt deltagarna ”poppa” vanliga risker i arbetsmiljön. Skriv upp allt som sägs på tavlan och skapa ett ”ordmoln”.
Digitalt: Använd exempelvis Menti där deltagarna får svara på frågan. Skapa och dela ordmolnet med deltagarna. Kräver förberedelse.
En systematisk metod för att bestämma hur allvarlig risken är. Ni analyserar hur stor sannolikheten är att risken inträffar och hur stora konsekvenserna skulle bli.
Mål
Rätt åtgärder som tar bort eller minimerar riskerna.
På alla jobb kan det finnas risker som – om de skulle inträffa – kan orsaka ohälsa eller skada. Riskbedömning handlar om att uppmärksamma risker, ta ställning till hur sannolikt det är att de inträffar och att agera därefter. Det ger också en hjälp i att bedöma allvarlighetsgraden för riskerna och därmed kunna prioritera vilka åtgärder man ska satsa på först. Kom ihåg: Alla arbetsgivare måste riskbedöma arbetsmiljön.
Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1)
Mer om riskbedömningar finns i lektionen ”Träna på riskbedömning”.
Vid akuta situationer måste vi agera omedelbart!
Riskbedömningar bör genomföras innan förändringar för att förebygga möjliga risker och underlätta genomförandet.
Genom löpande riskbedömningar, såsom vid skyddsronder eller planering av arbetsveckor, kan ohälsa och olyckor förebyggas. Hur ofta riskbedömningar ska göras bör anpassas efter verksamhetens behov.
Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1)
Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1)
Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1)
Gör riskbedömningar:
Dagliga undersökningar, planerade skyddsronder, mätningar, intervjuer är exempel på hur undersökningar och riskbedömningar kan göras regelbundet.
Hur ofta undersökningar behöver göras beror på vilka arbetsmiljörisker som finns i verksamheten.
Vid förändringar som ligger utanför det dagliga arbetet görs en riskbedömning redan i planeringsstadiet. Skyddsombud har rätt att medverka under hela processen, men det är arbetsgivaren som har ansvar för att bedöma om ändringen kommer att medföra risker som behöver åtgärdas.
Den stora skillnaden mellan riskbedömning i den dagliga verksamheten och riskbedömning vid förändring är att det vid förändring ibland inte finns en faktisk arbetsplats eller situation att bedöma.
Här är exempel på förändringar där en riskbedömning behöver göras.
Nu ska ni ha fått:
Inget talarstöd finns till denna bild.