Modul 4 - Lektion 1

Vanliga risker

Här förbereder du den första lektionen i modul 4. Bläddra igenom bilderna och läs det tillhörande talarstödet. 

Utbildningstid: Ca 50 min

Talarstöd lektion 1 (pdf)

Ladda ner det färdiga talarstödet lokalt till din dator. Kom ihåg att spara!
I talarstödet finns även möjlighet att göra egna anteckningar när du planerar. Talarstödet tar du sedan med dig när du presenterar utbildningen för deltagarna.

Presentation
1 av 17

Lektion 1

Vanliga risker

Tidsåtgång
Ca 50 min
Lesson image

Talarstöd

Introducera lektionen: En viktig del i det systematiska arbetsmiljöarbetet är att undersöka arbetsmiljön för att upptäcka och bedöma risker i arbetet och på arbetsplatsen. Riskbedömning är en del i det förebyggande arbetet för att skapa en trygg arbetsplats.

Kunskapsmål:

  • Kunskap om vanliga risker.
  • Kunskap om när riskbedömningar ska göras.
  • Kunskap om vem som ansvarar för vad när det gäller riskbedömning. 

Lektionen innehåller också en kort introduktion till vad riskbedömning är.

Vanliga risker och riskbedömning

I filmen träffar vi chefer och skyddsombud som berättar om deras arbetsmiljöarbete med fokus på risker och riskbedömning.

Starta filmen på nästa bild.

Lesson image

Talarstöd

Tidsåtgång: Cirka 4 minuter.

Syfte med filmen: Få kännedom om vanliga arbetsmiljörisker och riskbedömning och få inspiration i arbetsmiljöarbetet av andra verksamheter.

Medverkande verksamheter: Västerviks tvätteri (Region Kalmar), GIS (Haninge kommun), Andersbergs hälsocentral (Region Gävleborg).

Talarstöd

Inget talarstöd finns till denna bild.

En arbetsmiljörisk är något på jobbet som kan orsaka skada eller ohälsa

Så här kan en risk formuleras:

  • Hala golv kan leda till att någon halkar och skadar sig.
  • Tunga lyft kan ge skador i muskler och skelett.
  • Många vakanser över lång tid kan ge hög arbetsbelastning och stress.
  • Kränkande särbehandling kan leda till stress och psykisk ohälsa.

Talarstöd

En arbetsmiljörisk är en orsak till att någon kan bli sjuk eller skada sig. Det är något som kan få negativa konsekvenser för individen, gruppen eller verksamheten.

I dessa exempel är riskkällan hala golv, tunga lyft, många vakanser och kränkande särbehandling och det blir en risk när det kan ge oönskade konsekvenser så som att någon halkar eller skadar sig.

Risker kan finnas inom alla områden

Ofta handlar det om:

  • Tekniska och fysiska risker
  • Sociala risker
  • Organisatoriska risker

Talarstöd

Vad som är en arbetsmiljörisk i arbetet varierar mellan olika yrken och olika arbetsplatser. Vissa risker går inte att ta bort helt och hållet, men med rätt åtgärder kan de minimeras.

De allra flesta risker, på de allra flesta arbetsplatser, tillhör någon av dessa kategorier.

Tekniska och fysiska risker

Exempel

  • Bristfälliga IT-system
  • Tunga lyft
  • Trasiga maskiner, hjälpmedel eller skyddsutrustning
  • Brister när det gäller ljud, ljus och luft
  • Farliga kemikalier

Kan leda till: Stress, obehag, trötthet, belastningsskador, fall-, kross-, stick- eller skärskador, hörselskador, infektioner, allergier, förgiftningar och sjukdom.

Talarstöd

Här finns exempel på tekniska och fysiska risker (riskkällor) och vad de kan leda till (konsekvenser).

Tekniska faktorer berör teknik, konstruktioner och hjälpmedel.

Fysiska faktorer har att göra med hur man arbetar.

Sociala risker

Exempel

  • Samarbetssvårigheter
  • Konflikter
  • Tecken på kränkande särbehandling
  • Bristande kommunikation
  • Hotfulla situationer

Riskerna kan leda till psykisk och fysisk ohälsa.

Talarstöd

Här finns exempel på sociala risker och vad de kan leda till.

Sociala faktorer handlar om risker i samspelet med andra. Ofta påverkar den här typen av risker hela arbetsgrupper.

Organisatoriska risker

Exempel

  • Hög arbetsbelastning
  • Brist på återhämtning
  • Bristande ledning och styrning
  • Otydliga roller och ansvar
  • Bristande kunskaper

Riskerna kan leda till psykisk och fysisk ohälsa.

Talarstöd

Här finns exempel på organisatoriska risker och vad de kan leda till.

Organisatoriska faktorer berör arbetsplatsens organisering. Ofta påverkar den här typen av risker hela arbetsgrupper.

Hur gör vi hos oss?

Dialog

Vilka vanliga arbetsmiljörisker har vi på vår arbetsplats?

Lesson image

Talarstöd

Tidsåtgång: Cirka 15 minuter.

Instruktion:

  1. Dela in gruppen i mindre grupper.
  2. Be en i varje grupp att dokumentera vad gruppen kommer fram till.
  3. Återsamlas och låt grupperna berätta för varandra.

Tips: Uppmana deltagarna att ta någon minut att tänka enskilt innan gruppen börjar prata med varandra.

 

Tips till utbildningsledare

Snabbare variant på övningen:
Fysiskt: Prata två och två några minuter. Använd sedan witheboardtavla och låt deltagarna ”poppa” vanliga risker i arbetsmiljön. Skriv upp allt som sägs på tavlan och skapa ett ”ordmoln”.
Digitalt: Använd exempelvis Menti där deltagarna får svara på frågan. Skapa och dela ordmolnet med deltagarna. Kräver förberedelse.

Riskbedöma - andra steget i SAM-hjulet

En systematisk metod för att bestämma hur allvarlig risken är. Ni analyserar hur stor sannolikheten är att risken inträffar och hur stora konsekvenserna skulle bli.

Mål

Rätt åtgärder som tar bort eller minimerar riskerna.

Lesson image

Talarstöd

På alla jobb kan det finnas risker som – om de skulle inträffa – kan orsaka ohälsa eller skada. Riskbedömning handlar om att uppmärksamma risker, ta ställning till hur sannolikt det är att de inträffar och att agera därefter. Det ger också en hjälp i att bedöma allvarlighetsgraden för riskerna och därmed kunna prioritera vilka åtgärder man ska satsa på först. Kom ihåg: Alla arbetsgivare måste riskbedöma arbetsmiljön.

Hänvisning till lagar och föreskrifter

Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1)

Tips till utbildningsledare

Mer om riskbedömningar finns i lektionen ”Träna på riskbedömning”.

När ska riskbedömningar göras?

  • Akuta situationer
  • Inför förändringar
  • Löpande i verksamheten

Talarstöd

Vid akuta situationer måste vi agera omedelbart!

Riskbedömningar bör genomföras innan förändringar för att förebygga möjliga risker och underlätta genomförandet.

Genom löpande riskbedömningar, såsom vid skyddsronder eller planering av arbetsveckor, kan ohälsa och olyckor förebyggas. Hur ofta riskbedömningar ska göras bör anpassas efter verksamhetens behov.

Hänvisning till lagar och föreskrifter

Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1)

Att tänka på vid riskbedömning

  • Arbetsgivaren ansvarar för att riskbedömning görs.
  • Chefer och skyddsombud samverkar kring riskbedömning. Involvera gärna medarbetarna.
  • Gör bedömningar av den fysiska, tekniska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön.
  • Ta hänsyn till människors olika förutsättningar.

Talarstöd

  • Arbetsgivaren har ansvaret för att genomföra riskbedömningar.
  • Medarbetare har kunskap om sitt arbete och kan bidra med sitt perspektiv i bedömning av risker och orsaker till risk samt ge åtgärdsförslag.
  • Alla arbetsförhållanden ska undersökas och riskbedömas. Ta stöd av relevant lagstiftning.
  • Fundera på om särskilda grupper löper större risk för att drabbas av ohälsa eller olycka beroende på exempelvis ålder, om man är ny på jobbet, funktionsnedsättning, könstillhörighet etc.

Hänvisning till lagar och föreskrifter

Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1)

Att tänka på vid riskbedömning (2)

  • Riskbedömningen ska dokumenteras skriftligt.
  • Åtgärda omedelbart eller så snart det är möjligt.
  • Allvarliga risker ska åtgärdas omedelbart.
  • De åtgärder som inte kan genomföras direkt ska skrivas ner i en handlingsplan.
  • Genomförda åtgärder ska följas upp.
  • Ta hjälp av företagshälsovård eller annan expertis vid behov.

Talarstöd

  • Skriftligt: I riskbedömningen skall anges vilka risker som finns och om de är allvarliga eller inte.
  • Arbetsgivaren ska omedelbart, eller så snart det är praktiskt möjligt, genomföra de åtgärder som behövs för att förebygga ohälsa och olycksfall i verksamheten samt för att även i övrigt uppnå en tillfredsställande arbetsmiljö.
  • I handlingsplanen ska det framgå: när varje åtgärd ska vara genomförd och vem som ska se till att den genomförs.
  • Genomförda åtgärder skall kontrolleras.
  • När kompetensen inom den egna verksamheten inte räcker för det systematiska arbetsmiljöarbetet ska arbetsgivaren anlita företagshälsovård eller motsvarande sakkunnig hjälp utifrån.

Hänvisning till lagar och föreskrifter

Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1)

Löpande riskbedömningar

Gör riskbedömningar: 

  • I samband med att ni undersöker arbetsmiljön. Exempelvis vid dagliga undersökningar eller undersökningar som ni planerat under året.
  • När ni utreder tillbud och olyckor.
  • Vid behov.

Talarstöd

Dagliga undersökningar, planerade skyddsronder, mätningar, intervjuer är exempel på hur undersökningar och riskbedömningar kan göras regelbundet.

Hur ofta undersökningar behöver göras beror på vilka arbetsmiljörisker som finns i verksamheten.

Riskbedömningar vid förändringar i verksamheten

  • Skillnaden mot löpande riskbedömning är att det inte finns någon faktisk arbetsplats eller situation att bedöma.
  • Genomförs i planeringsstadiet.
  • Skyddsombud har rätt att medverka.

Talarstöd

Vid förändringar som ligger utanför det dagliga arbetet görs en riskbedömning redan i planeringsstadiet. Skyddsombud har rätt att medverka under hela processen, men det är arbetsgivaren som har ansvar för att bedöma om ändringen kommer att medföra risker som behöver åtgärdas.

Den stora skillnaden mellan riskbedömning i den dagliga verksamheten och riskbedömning vid förändring är att det vid förändring ibland inte finns en faktisk arbetsplats eller situation att bedöma.

Exempel på förändringar av verksamheten

  • Stora och små omorganisationer
  • Personalförändringar
  • Nya arbetstider
  • Nya arbetsmetoder
  • Flytt
  • Om- och tillbyggnad av lokaler
  • Nya lagar och regler som styr verksamheten
  • Förändrat tryck på verksamheten
  • Nya maskiner
  • Nya IT-system

Talarstöd

Här är exempel på förändringar där en riskbedömning behöver göras.

Tack och bra jobbat!

Nu ska ni ha fått:

  • Kunskap om vanliga risker.
  • Kunskap om när riskbedömningar ska göras.
  • Kunskap om vem som ansvarar för vad när det gäller riskbedömning. 

Talarstöd

Inget talarstöd finns till denna bild.

Fortsätt med nästa lektion