Modul 4 - Lektion 3

Säkerhetsklimat

Här förbereder du den tredje lektionen i modul 4. Bläddra igenom bilderna och läs det tillhörande talarstödet. 

Utbildningstid: Ca 50 min

Talarstöd lektion 3 (pdf)

Ladda ner det färdiga talarstödet lokalt till din dator. Kom ihåg att spara!
I talarstödet finns även möjlighet att göra egna anteckningar när du planerar. Talarstödet tar du sedan med dig när du presenterar utbildningen för deltagarna.

Värderingsövning om risker (pdf)

 

Presentation
1 av 9

Lektion 3

Säkerhetsklimat

Tidsåtgång
Ca 50 min
Lesson image

Talarstöd

Introducera lektionen.

Kunskapsmål:

  • Ha kännedom om vad som skapar ett gott säkerhetsklimat.

Säkerhetsklimat - Vad är det?

Säkerhetsklimat kan beskrivas som det risk- och säkerhetsmedvetande som finns på arbetsplatsen.

 

Det skapas av de beteenden och attityder som finns på arbetet.

Talarstöd

Medarbetarnas förmåga och motivation till att agera säkert ökar om arbetet känns meningsfullt och chefer och kollegor värdesätter arbetsinsatsen som man gör.

Det är viktigt att medarbetare har förmåga, förutsättningar och god kunskap att agera säkert. Förutsättningar kan handla om rimliga krav och resurser. Resurser kan handla exempelvis om tid för återhämtning, utbildning och rätt bemanning.

Tips till utbildningsledare

Inspireras av Suntarbetslivs verktyg Forskning på 5: Säkerhetsklimat – för både personal och patienter

 

Alla kan bidra till ett gott säkerhetsklimat

Alla kan bidra till ett bra säkerhetsklimat genom att prata om säkerhet på jobbet.

  • Arbetsgivarna ansvarar för att arbetstagarna ska känna till riskerna på arbetet och veta vad de kan göra för att undvika ohälsa och olycksfall.
  • Arbetstagare ska delta i utvecklingsarbete kring arbetsmiljön och att rapportera risker som de upptäcker.

Talarstöd

För att kunna påminna varandra behöver vi känna till våra arbetsmiljörisker och lära oss hur vi kan göra för undvika ohälsa och olycksfall. Vi behöver också bidra till att förbättra arbetsmiljön genom att berätta när vi ser risker i arbetsmiljön och delta i genomförandet av åtgärder.

Hänvisning till lagar och föreskrifter

Arbetsmiljölag (1977:1160)

Hur ser vi på risker?

Uppgift

Regler för uppgiften

  • Det finns inget rätt eller fel.
  • Det är okej att tänka olika.
  • Det är okej att ändra sig och byta åsikt.
  • Det är okej att inte veta vad man tycker.
Lesson image

Talarstöd

Tidsåtgång: Cirka 25 minuter.

Det här är en värderingsövning där deltagarna får möjlighet att titta närmare på sina egna och andras attityder till risker. Våra attityder och värderingar kan dölja potentiella risker och vi upptäcker inte faran därför att den blivit ett naturligt inslag i vardagen på jobbet.

Introducera uppgiften och berätta om reglerna för uppgiften.

Tips till utbildningsledare

Material och fler instruktioner till övningen hittar du under fliken arbetsmaterial.

Beteenden som stöttar ett gott säkerhetsklimat

Chefer

  • Jobbar för att alla har god kunskap om säkerhet och risker.
  • Involvera medarbetare i beslut och planering av verksamheten.
  • Lyssnar på alla som varit inblandade i tillbud eller olycka.
  • Söker bakomliggande orsaker, inte skyldiga personer, när ett tillbud eller olycka inträffar.
  • Gör regelbundna undersökningar och riskbedömningar.
  • Åtgärdar brister så långt det är möjligt.

Talarstöd

Här är exempel på chefers beteenden som stöttar ett gott säkerhetsklimat.

Genom att involvera medarbetare i beslut och planering tar ni tillvara på medarbetarnas kunskaper och de känner sig delaktiga i verksamheten. Tillit till medarbetarnas förmåga ökar motivationen hos medarbetare att ta egna initiativ och agera säkert.

För chefer handlar det också om att lyfta risker som inte går att åtgärdas inom eget mandat uppåt i organisationen och lyfta till sin chef om det inte finns förutsättningar att jobba säkert.

Tips till utbildningsledare

Inspireras av Suntarbetslivs verktyg Forskning på 5: Säkerhetsklimat – för både personal och patienter

Beteenden som stöttar ett gott säkerhetsklimat (2)

Alla

  • Pratar ofta om säkerheter och risker.
  • Rapporterar risker.
  • Tar ansvar för att det är ordning och reda på arbetsplatsen.
  • Uppmuntrar varandra att arbeta säkert.
  • Prioriterar säkerheten även om det är stressigt.
  • Stöttar skyddsombudet i sitt uppdrag.

Talarstöd

Här är exempel på beteenden som stöttar ett gott säkerhetsklimat, oavsett vilken roll man har.

 

Tips till utbildningsledare

Berätta för deltagarna om funktionen ”Positiva observationer” i IA-systemet, som innebär att man lägger in allt det positiva som sker på arbetsplatsen. Exempelvis en arbetsmetod som fungerar bra eller städrutiner som förebygger olyckor etc. Funktionen bidrar till att förstärka säkra beteenden och förhållanden.

IA-systemet administreras av Afa Försäkring.

Vad behöver vara på plats?

Fungerande rutiner för…

  • Introduktion i arbetet.
  • Tidiga signaler på ohälsa.
  • Rapportering av risker, olyckor och tillbud.
  • Var man kan lyfta frågor om oro och stress.
  • Undersökningar av den tekniska, fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön.

Planera aktiviteter som uppmuntrar alla att hjälpa varandra att arbeta säkert!

Talarstöd

Bra och tydliga rutiner som är kända för alla, så alla vet:

  • Vad som görs.
  • Hur information hanteras.

Det ökar chansen att medarbetare vågar påtala missförhållanden.

Hur har vi det hos oss?

Dialog

Hur är säkerhetsklimatet på vår arbetsplats?

  • Vad gör vi redan nu som är bra?
  • Vilka idéer har vi för att förbättra säkerhetsklimatet?
Lesson image

Talarstöd

Tidsåtgång: Cirka 10 minuter.

Dialog:

Hur är säkerhetsklimatet på vår arbetsplats?

  • Vad gör vi redan nu som är bra?
  • Vilka idéer har vi för att förbättra säkerhetsklimatet?

Instruktion:

  1. Prata två och två eller gör mindre grupper. Uppmuntra till att skriva ner förslag och idéer som kan förbättra säkerhetsklimatet.
  2. Samlas och summera.

Tips till utbildningsledare

Samla in de idéer som kommit upp. Det kan vara ett bra underlag för alla att inspireras av.

Andra varianter på övningen:
Fysiskt: Använd whiteboardtavla och låt deltagarna ”poppa” sådant som kan förbättra säkerhetsklimatet. Skriv upp allt som sägs på tavlan och skapa ett ”ordmoln”.
Digitalt: Använd exempelvis Menti där deltagarna får svara på frågan genom att fylla hur säkerhetsklimatet kan förbättras. Skapa och dela ordmolnet med deltagarna.

Tack och bra jobbat!

Nu ska ni ha fått:

  • Kännedom om vad som skapar ett gott säkerhetsklimat.

Talarstöd

Inget talarstöd finns till denna bild.

Fortsätt med nästa lektion