Säkerhetsklimat
Här förbereder du den tredje lektionen i modul 4. Bläddra igenom bilderna och läs det tillhörande talarstödet.
Utbildningstid: Ca 50 min
Här förbereder du den tredje lektionen i modul 4. Bläddra igenom bilderna och läs det tillhörande talarstödet.
Utbildningstid: Ca 50 min
Ladda ner det färdiga talarstödet lokalt till din dator. Kom ihåg att spara!
I talarstödet finns även möjlighet att göra egna anteckningar när du planerar. Talarstödet tar du sedan med dig när du presenterar utbildningen för deltagarna.
Värderingsövning om risker (pdf)
Introducera lektionen.
Kunskapsmål:
Säkerhetsklimat kan beskrivas som det risk- och säkerhetsmedvetande som finns på arbetsplatsen.
Det skapas av de beteenden och attityder som finns på arbetet.
Medarbetarnas förmåga och motivation till att agera säkert ökar om arbetet känns meningsfullt och chefer och kollegor värdesätter arbetsinsatsen som man gör.
Det är viktigt att medarbetare har förmåga, förutsättningar och god kunskap att agera säkert. Förutsättningar kan handla om rimliga krav och resurser. Resurser kan handla exempelvis om tid för återhämtning, utbildning och rätt bemanning.
Inspireras av Suntarbetslivs verktyg Forskning på 5: Säkerhetsklimat – för både personal och patienter
Alla kan bidra till ett bra säkerhetsklimat genom att prata om säkerhet på jobbet.
För att kunna påminna varandra behöver vi känna till våra arbetsmiljörisker och lära oss hur vi kan göra för undvika ohälsa och olycksfall. Vi behöver också bidra till att förbättra arbetsmiljön genom att berätta när vi ser risker i arbetsmiljön och delta i genomförandet av åtgärder.
Arbetsmiljölag (1977:1160)
Uppgift
Regler för uppgiften
Tidsåtgång: Cirka 25 minuter.
Det här är en värderingsövning där deltagarna får möjlighet att titta närmare på sina egna och andras attityder till risker. Våra attityder och värderingar kan dölja potentiella risker och vi upptäcker inte faran därför att den blivit ett naturligt inslag i vardagen på jobbet.
Introducera uppgiften och berätta om reglerna för uppgiften.
Material och fler instruktioner till övningen hittar du under fliken arbetsmaterial.
Chefer
Här är exempel på chefers beteenden som stöttar ett gott säkerhetsklimat.
Genom att involvera medarbetare i beslut och planering tar ni tillvara på medarbetarnas kunskaper och de känner sig delaktiga i verksamheten. Tillit till medarbetarnas förmåga ökar motivationen hos medarbetare att ta egna initiativ och agera säkert.
För chefer handlar det också om att lyfta risker som inte går att åtgärdas inom eget mandat uppåt i organisationen och lyfta till sin chef om det inte finns förutsättningar att jobba säkert.
Inspireras av Suntarbetslivs verktyg Forskning på 5: Säkerhetsklimat – för både personal och patienter
Alla
Här är exempel på beteenden som stöttar ett gott säkerhetsklimat, oavsett vilken roll man har.
Berätta för deltagarna om funktionen ”Positiva observationer” i IA-systemet, som innebär att man lägger in allt det positiva som sker på arbetsplatsen. Exempelvis en arbetsmetod som fungerar bra eller städrutiner som förebygger olyckor etc. Funktionen bidrar till att förstärka säkra beteenden och förhållanden.
IA-systemet administreras av Afa Försäkring.
Fungerande rutiner för…
Planera aktiviteter som uppmuntrar alla att hjälpa varandra att arbeta säkert!
Bra och tydliga rutiner som är kända för alla, så alla vet:
Det ökar chansen att medarbetare vågar påtala missförhållanden.
Dialog
Hur är säkerhetsklimatet på vår arbetsplats?
Tidsåtgång: Cirka 10 minuter.
Dialog:
Hur är säkerhetsklimatet på vår arbetsplats?
Instruktion:
Samla in de idéer som kommit upp. Det kan vara ett bra underlag för alla att inspireras av.
Andra varianter på övningen:
Fysiskt: Använd whiteboardtavla och låt deltagarna ”poppa” sådant som kan förbättra säkerhetsklimatet. Skriv upp allt som sägs på tavlan och skapa ett ”ordmoln”.
Digitalt: Använd exempelvis Menti där deltagarna får svara på frågan genom att fylla hur säkerhetsklimatet kan förbättras. Skapa och dela ordmolnet med deltagarna.
Nu ska ni ha fått:
Inget talarstöd finns till denna bild.