Modul 5 - Lektion 1

Åtgärda och följ upp

Här förbereder du den första lektionen i modul 5. Bläddra igenom bilderna och läs det tillhörande talarstödet.

Utbildningstid: Ca 50 min

Talarstöd lektion 1 (pdf) 

Ladda ner det färdiga talarstödet lokalt till din dator. Kom ihåg att spara!
I talarstödet finns även möjlighet att göra egna anteckningar när du planerar. Talarstödet tar du sedan med dig när du presenterar utbildningen för deltagarna.

Presentation
1 av 21

Lektion 1

Åtgärda och följ upp

Tidsåtgång
Ca 50 min
Lesson image

Talarstöd

Introducera lektionen: Vi behöver göra gör allt vi kan för att ingen ska drabbas av ohälsa och olyckor på arbetet. Och vi behöver jobba för en arbetsmiljö där vi trivs och har förutsättningar att klara vårt jobb. Då blir det viktigt att åtgärda de arbetsmiljörisker som finns och även följa upp att åtgärder fått effekt, och det ska vi prata om i den här lektionen.

Kunskapsmål för lektionen:

  • Ha kännedom om olika typer av åtgärder.
  • Ha kunskap om hur man följer upp åtgärder.
  • Ha kännedom om vad som bör ingå i den årliga uppföljningen av arbetsmiljöarbetet.

Åtgärda - tredje steget i SAM-hjulet

Arbetsgivaren ska genomföra alla åtgärder som behövs för att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet.

 

Åtgärder ska också stärka det som gör att vi får en god arbetsmiljö.

Lesson image

Talarstöd

Det betyder att vi behöver arbeta med både förebyggande och främjande åtgärder – fokusera både på risk- och friskfaktorer i verksamheten.

Hänvisning till lagar och föreskrifter

Arbetsmiljölag (1977:1160)

Åtgärda direkt och så snart det är möjligt

  • Arbetsgivaren ska omedelbart, eller så snart det är praktiskt möjligt, genomföra de åtgärder som behövs för att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet.
  • Allvarliga risker ska åtgärdas omedelbart.
  • De åtgärder som inte genomförs direkt ska dokumenteras i en handlingsplan.
  • I handlingsplanen ska det framgå när åtgärden ska vara genomförd och vem som ska se till att den genomförs.
  • Åtgärder ska följas upp så snart det är möjligt.

Talarstöd

Budskap: Vänta inte med att åtgärda om ni upptäcker risker!

Har ni särskilda mallar för handlingsplaner? Eller rutiner för hur handlingsplanerna ska hanteras? Visa och berätta för deltagarna.

Hänvisning till lagar och föreskrifter

Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1)

Tips till utbildningsledare

Många gånger görs det bra arbetsmiljöarbete i verksamheterna utan att de ens tänker på det. Påminn dem om detta och uppmuntra dem att vara stolta över sina insatser för att förbättra arbetsmiljön.

Här finns ett exempel på handlingsplan.

I Suntarbetslivs verktyg SAM-verkstan hittar du en mall för uppföljning av åtgärder.

Vidta åtgärder enligt åtgärdstrappan

Steg 1. I första hand – Ta bort riskkällan helt.

Steg 2. I andra hand – Vidta åtgärder för att begränsa riskerna.

Steg 3. I sista hand – Använd personlig skyddsutrustning.

 

Använd försiktighetsprincipen!

Talarstöd

I den här ordningen ska man enligt lagen åtgärda risker. Det bästa är förstås om man kan ta bort risken helt, men ibland är det inte möjligt. Då behöver man försöka minska riskerna så att de är acceptabla. Är riskerna inte acceptabla, så har arbetsgivaren skyldighet att förse arbetstagarna med personlig skyddsutrustning. Det går inte att hoppa över steg 1 och 2 i åtgärdstrappan och bara förse medarbetarna med personlig skyddsutrustning.

Försiktighetsprincipen: I varje situation där det finns osäkerhet om åtgärder som gjorts räcker, är det klokt att inte chansa. Ta då hellre beslut om ytterligare skyddsåtgärder än att utsätta människor för risk.

Hänvisning till lagar och föreskrifter

Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1)

Om det finns allvarliga risker i arbetet

Prioritera och åtgärda allvarliga risker direkt!

 

Om det inte går att ta bort allvarliga risker ska arbetsgivaren se till att det finns:

  • Personlig skyddsutrustning.
  • Skriftliga instruktioner om hur arbetet kan utföras säkert.
  • Tillräckliga kunskaper om arbetet och riskerna i arbetet.

Talarstöd

  • Personlig skyddsutrustning: Kan betryggande skydd mot ohälsa eller olycksfall inte nås på annat sätt, ska personlig skyddsutrustning användas. Denna ska tillhandahållas genom arbetsgivarens försorg.
  • Skriftliga instruktioner: Instruktionerna ska vara anpassade efter målgrupp och hållas aktuella.
  • Tillräckliga kunskaper: Arbetsgivaren ska säkerställa att arbetstagare har fått tillräckliga instruktioner för att utföra arbetet säkert. Här är en bra introduktion i arbetet viktig.

Hänvisning till lagar och föreskrifter

Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1)

Arbetsmiljölag (1977:1160)

Åtgärder handlar om mer än att ta bort risker

Vi ska åtgärda de risker vi ser i verksamheten och samtidigt lägga fokus på att stärka friskfaktorer.

Talarstöd

Det handlar om balans. Problem och arbetsmiljörisker behöver vi ha koll på och hantera, men vi behöver också fokusera på det som fungerar bra och främja en god arbetsmiljö.

Att jobba med fokus på målen, det vill säga de tillstånd i vår arbetsmiljö som vi vill uppnå, upplevs ofta som positivt och engagerande. Så kom ihåg att också titta på det som fungerar, hur vi vill ha det och hur vi kan nå dit.

Lesson image

Talarstöd

Det här är de åtta friskfaktorer som forskningen visar kännetecknar organisationer med låg och stabil sjukfrånvaro.

Om vi strävar efter att stärka de här friskfaktorerna med olika insatser så har vi mycket att vinna.

Friskfaktorer kan användas när mål för arbetsmiljön ska formuleras och på så sätt beskriva ett önskat läge.

Tips till utbildningsledaren

Tipsa om Suntarbetslivs verktyg Friskfaktorlabbet för att komma igång med att jobba med friskfaktorerna på arbetsplatsen.

Organisatoriska och sociala åtgärder - några exempel

  • Tydliggöra roller och ansvar.
  • Planera och genomföra kompetensutveckling.
  • Upprätta och förbättra rutiner – Exempelvis vid tillbud, skador, hot och våld och konflikter.
  • Öka möjligheterna till delaktighet i planering och beslut av verksamheten.
  • Utveckla kommunikationen med andra yrkesroller/funktioner i verksamheten.
  • Öka möjligheten till kollegialt stöd.
  • Gruppstärkande aktiviteter.

Talarstöd

Här är exempel på organisatoriska och sociala åtgärder. Åtgärderna behöver möta den utmaning, problem eller det mål ni har för att förebygga ohälsa och olycksfall och ha en god arbetsmiljö.

Tekniska och fysiska åtgärder - några exempel

  • Montera fasta skyddsanordningar.
  • Anpassa bord, stolar och hjälpmedel till medarbetarna.
  • Göra förbättringar i IT-stöd/-system.
  • Välja alternativa transportsätt.
  • Välja mindre skadliga/farliga kemikalier.
  • Göra förbättringar vad gäller ljud, ljus, strålning, vibrationer och klimat.
  • Genomföra förebyggande underhåll kontinuerligt.

Talarstöd

Här är exempel på tekniska och fysiska åtgärder. Åtgärderna behöver möta den utmaning, problem eller det mål ni har för att förebygga ohälsa och olycksfall och ha en god arbetsmiljö.

Hur kommer vi fram till rätt åtgärder?

  • Utgå från undersökningar och riskbedömningar av arbetsmiljön.
  • Lägg tid på att analysera utmaningen eller problemet.
  • Beskriv målbilden – det vill säga det önskade läget.
  • Tänk åtgärder på grupp- och organisationsnivå.
  • Ta hänsyn till allas förutsättningar.
  • Involvera de som berörs.
  • Följ upp och utvärdera.
  • Ta hjälp vid behov.

Talarstöd

Alla behövs i arbetet med åtgärder, både när det gäller att ta fram lösningar som är anpassade efter verksamheten och allas olika förutsättningar och för att utvärdera olika insatser.

Lägg tid på analys med metoden Fem Varför

En analysmetod som:

  • Hittar grundorsaken till ett problem eller utmaning.
  • Hjälper till att åtgärda problemet snarare än att ta hand om symptomen.

Så här går det till

Ställ frågan varför fem gånger i rad. Varje varför ligger till grund för nästa gång man ställer frågan.

 

Ett problem kan ha flera olika bakomliggande orsaker och då får man upprepa metoden för varje grundorsak och ställa fem nya varför-frågor.

Se exempel på nästa sida.

Talarstöd

En metod för analys kan ge en ramar för dialog kring ett utvecklingsarbete. Har man deltagit i analysen går det också ofta lättare att genomföra åtgärden.

Fem frågor är lagom för att komma åt grundorsaken. Ställer man färre frågor finns risk att man åtgärdar symptom och ställer man fler frågor finns det risk att problemet inte går att lösa då vi kommer fram till orsaker som ligger bortom våra förutsättningar att lösa.

På nästa sida finns ett exempel som visualiserar metoden.

Lesson image

Talarstöd

Det här är ett exempel på hur man kan bygga upp en grundorsaksanalys med hjälp av metoden 5-varför.

Fråga gärna deltagarna om de kan tänka sig att använda metoden och tankesättet i sitt arbete.

Uppmuntra deltagarna att identifiera en utmaning eller problem som de har och testa metoden.

Följa upp - Fjärde steget i SAM-hjulet

Åtgärder är till för att göra arbetsmiljön bättre. Därför behöver vi kontrollera åtgärderna för att se att det blev som det var tänkt.

  • Alla åtgärder inom det systematiska arbetsmiljöarbetet ska följas upp.
  • Hela arbetsmiljöarbetet ska följas upp årligen.
Lesson image

Talarstöd

Det behöver finnas tid i verksamheten för att utvärdera olika insatser så att man har möjlighet att se om det fungerat eller om nya risker har uppstått. Använd handlingsplanerna som stöd.

När ni genomfört en åtgärd så planera direkt för uppföljning. Sätt ett datum och boka in i kalendern så är det lättare att komma ihåg.

Förutom att vi ska följa upp alla åtgärder så behöver vi följa upp hur det systematiska arbetsmiljöarbetet fungerar. Det ska som minst göras årligen.

Hänvisning till lagar och föreskrifter

Systematiskt arbetsmiljöarbete (2023:1)

Uppföljning av åtgärder

Följ upp och kontrollera åtgärder så snart det är möjligt.

  • Blev effekten som vi tänkt oss?
  • Kvarstår några risker?
  • Har det uppstått nya risker?

Talarstöd

Detta är de frågor som ni ska ställa när ni följer upp åtgärder. Utifrån svaren får ni reda på om ni behöver justera åtgärderna, sätta in fler åtgärder eller om risken är borta eller acceptabel.

När ni ska följa upp beror på åtgärd. Innebar åtgärden exempelvis en förändring eller en utbildningsinsats kanske uppföljningen ligger några månade bort i tiden för att kunna säga någonting om effekten.

Vid förändringar kan det vara bra att sätta ett tydligt uppföljningstillfälle när medarbetarna vet att de kan komma med eventuella synpunkter.

Hänvisning till lagar och föreskrifter

Systematiskt arbetsmiljöarbete (2023:1)

Årlig uppföljning av arbetsmiljöarbetet

  • Uppföljningen ska visa om arbetsmiljöarbetet bedrivs enligt föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete och om arbetet fungerar.
  • Vid fler än 10 anställda ska uppföljningen dokumenteras skriftligt.
  • Om det finns brister i arbetsmiljöarbetet ska arbetsgivaren se till att det förbättras.

Talarstöd

Det finns bra mallar för årlig uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet. De brukar ofta täcka in att man ser till att all dokumentation är på plats. Ett bra sätt är att också fråga medarbetarna hur de tycker att det fungerar.

Berätta vilka som gör den årlig uppföljningen hos er. Det kan se olika ut – ofta görs det både på lokal och central nivå i en organisation. Visa också om ni har mallar som de ska använda för uppföljningen.

Hänvisning till lagar och föreskrifter

Systematiskt arbetsmiljöarbete (2023:1)

Tips till utbildningsledare

Lektion 4 i denna modul innehåller en aktivitet som heter SAM-ronden. Det är ett bra verktyg för chefen att ta tempen på sitt systematiska arbetsmiljöarbete som de gör i vardagen. Resultatet från aktiviteten kan användas som underlag för den årliga uppföljningen. Här hittar du SAM-ronden.

Om åtgärder och uppföljning

I filmen träffar vi chefer och skyddsombud som berättar om deras arbetsmiljöarbete med fokus på åtgärder och uppföljning.

Starta filmen på nästa bild.

Lesson image

Talarstöd

Tidsåtgång: Cirka 5 minuter.

Filmen syftar till att ge kunskap om åtgärder och inspiration till hur andra har gjort.

Medverkande verksamheter:  Västerviks tvätteri (Region Kalmar), GIS (Haninge kommun), Andersbergs hälsocentral (Region Gävleborg).

Talarstöd

Inget talarstöd finns till denna bild.

Hur gör vi hos oss?

Dialog

  • Hur kommer vi fram till rätt åtgärder?
  • När och hur följer vi upp?
  • Vad fungerar bra och vad kan vi utveckla?
Lesson image

Talarstöd

Tidsåtgång: Cirka 20 minuter.

Instruktion:
1. Dela in gruppen i mindre grupper.
2. Be en i varje grupp att dokumentera vad gruppen kommer fram till.
3. Återsamlas och låt grupperna berätta för varandra.

Tips: Uppmana deltagarna att ta någon minut att tänka enskilt innan gruppen börjar prata med varandra.

Tips till utbildningsledaren

Fler frågor att ställa om gruppen kör fast: Hur kommer vi fram till rätt åtgärder? – Hur involverar vi alla? När pratar vi om lösningar och hur? Vilka pratar om lösningarna?
När och hur följer vi upp? –  Planerar vi för uppföljning? Hur går den till och vad får vi för respons? Informerar vi om åtgärder har ”fastnat” någonstans? Exempelvis att chefen väntar på beslut.

Följ upp åtgärder - Tips på verktyg

Här finns ett formulär som chef och skyddsombud kan använda som stöd när åtgärder ska följas upp.

 

Tryck på länken för att ta dig Till verktyget eller

Skanna QR-koden med kameran i din mobiltelefon.

 

 

 

Lesson image

Talarstöd

Aktiviteten är en del av Suntarbetslivs verktyg SAM-verkstan som är chefen och skyddsombudets verktyg för att få snurr på arbetsmiljöarbetet.

Instruktion: Gå igenom mallen tillsammans för att bekanta er med verktyget. Ont om tid? Följ upp träffen med ett mail med länkar till verktyget.

Tips till utbildningsledare

Förbered dig genom att själv gå igenom mallen innan utbildningstillfället.

Snabbuppföljning i vardagen

Tips på verktyg 

Här finns förslag på frågor som kan användas för att följa upp vad som har hänt under dagen, veckan eller under ett möte.

 

Tryck på länken för att ta dig Till verktyget eller

Skanna QR-koden med kameran i din mobiltelefon.

 

 

Lesson image

Talarstöd

Aktiviteten är en del av Suntarbetslivs verktyg SAM-verkstan som är chefen och skyddsombudets verktyg för att få snurr på arbetsmiljöarbetet.

Instruktion: Avrunda lektionen genom att göra någon av uppföljningsfrågorna! Ont om tid? Följ upp träffen med ett mail med länkar till verktyget.

Tips till utbildningsledare

Förbered dig genom att själv gå igenom aktiviteten innan utbildningstillfället.

Tack och bra jobbat!

Nu ska ni ha fått:

  • Kännedom om olika typer av åtgärder.
  • Kunskap om hur man följer upp åtgärder.
  • Kännedom om vad som bör ingå i den årliga uppföljningen av arbetsmiljöarbetet.

Talarstöd

Inget talarstöd finns till denna bild.

Fortsätt med nästa lektion