Modul 1 - Lektion 1

Det här är arbetsmiljöarbete

Här förbereder du den första lektionen i modul 1. Bläddra igenom bilderna och läs det tillhörande talarstödet.

Utbildningstid: Ca 50 min

Talarstöd lektion 1 (pdf)

Ladda ner det färdiga talarstödet lokalt till din dator. Kom ihåg att spara!
I talarstödet finns även möjlighet att göra egna anteckningar när du planerar. Talarstödet tar du sedan med dig när du presenterar utbildningen för deltagarna.

Presentation
1 av 18

Lektion 1

Det här är arbetsmiljöarbete

Tidsåtgång
Ca 50 min
Lesson image

Talarstöd

Introducera lektionen.

Kunskapsmål:

  • Grundläggande kunskaper om vad systematiskt arbetsmiljöarbete är.
  • Grundläggande kunskaper om värdet med systematiskt arbetsmiljöarbete.
  • Ha kännedom om samband mellan arbetsmiljö, verksamhet och ekonomi.

Vad är en bra arbetsmiljö för oss?

Dialog
Vad är en bra arbetsmiljö för oss?

Kom överens om fem saker som kännetecknar en bra arbetsmiljö.

Lesson image

Talarstöd

Tidsåtgång: Cirka 15 minuter.

Instruktion:

  1. Dela in gruppen i mindre grupper.
  2. Be en i varje grupp att dokumentera vad gruppen kommer fram till.
  3. Återsamlas och låt grupperna berätta för varandra.

Tips: Uppmana deltagarna att ta någon minut att tänka enskilt innan gruppen börjar prata med varandra.

 

Tips till utbildningsledare

Övningen är en bra start som uppvärmningsövning för att sätta igång deltagarnas tankar om arbetsmiljö och snabbt göra dem delaktiga.

Snabbare variant på övningen:
Fysiskt: Använd witheboardtavla och låt deltagarna ”poppa” sådant som är en bra arbetsmiljö. Skriv upp allt som sägs på tavlan och skapa ett ”ordmoln”.
Digitalt: Använd exempelvis Menti där deltagarna får svara på frågan genom att fylla i kännetecken på en god arbetsmiljö. Skapa och dela ordmolnet med deltagarna.

 

Förhållanden som påverkar arbetsmiljön

Exempel:

  • Hur den fysiska miljön är ordnad.
  • Stämningen och den sociala miljön.
  • Teknik och it-system som används.
  • Hur arbetsorganisationen ser ut.
  • Vad arbetet innehåller.

Talarstöd

Alla de här områdena behöver vi jobba med och ha koll på. Hur ser det ut och hur fungerar det hos oss? Vad fungerar bra och vad kan bli bättre?

Vi behöver ha en dialog runt de här frågorna och se till att vi har koll på alla förhållanden som påverkar vår arbetsmiljö.

Tips! Återkoppla gärna till övningen ni nyss gjorde för att se om ni fick med kännetecken på en god arbetsmiljö inom alla dessa områden.

Nu har vi pratat om vad ni tycker kännetecknar en god arbetsmiljö och vad som påverkar arbetsmiljön, men hur jobbar vi med arbetsmiljö och vad är ett arbetsmiljöarbete? Det ska vi titta närmare på.

Vad är arbetsmiljöarbete?

Se filmen om systematiskt arbetsmiljöarbete tillsammans.

Starta filmen på nästa sida.

Lesson image

Talarstöd

Tidsåtgång: Cirka 5 minuter.

Syftet med filmen: Ge en övergripande bild av vad systematiskt arbetsmiljöarbete är, vem som gör vad och varför det är viktigt.

Talarstöd

Inget talarstöd finns till denna bild.

Systematiskt arbetsmiljöarbete - SAM

Arbetsgivaren ska arbeta systematiskt genom att organisera, genomföra och följa upp sitt arbetsmiljöarbete.

 

Detta syftar till att:

  • Förebygga risker för ohälsa och olycksfall i arbetet
  • Uppnå en tillfredsställande arbetsmiljö.

Talarstöd

I föreskriften AFS (2023:1) Systematiskt arbetsmiljöarbete beskrivs det hur det här arbetet ska gå till.

Hänvisning till lagar och föreskrifter

Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1)

SAM - En naturlig del av vardagen

  • Arbetsgivaren ska se till att det systematiska arbetsmiljöarbetet bedrivs som en del av den dagliga verksamheten.
  • Det ska omfatta alla fysiska, organisatoriska och sociala förhållanden som har betydelse för arbetsmiljön.

Talarstöd

Att arbetsmiljöarbete bedrivs som en del av den dagliga verksamheten innebär att arbetsmiljöfrågor är en del av det vi gör varje dag på jobbet. Det betyder att vi måste tänka på arbetsmiljön precis som vi tänker på produktion, ekonomi och kvalitet. Vi måste ha ett aktivt arbetsmiljöarbete både när allt rullar som vanligt och när det händer förändringar på arbetet.

Man kan säga att det ska vara ett självklart perspektiv när vi leder och styr verksamheten.

Hänvisning till lagar och föreskrifter

Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1)

Policy, rutiner och uppgiftsfördelning

Det ska finnas:

  • En arbetsmiljöpolicy.
  • Rutiner för hur arbetsmiljöarbetet går till.
  • En uppgiftsfördelning för vem som gör vad.

Talarstöd

  • Arbetsmiljöpolicyn beskriver bland annat hur vi vill att arbetsmiljön ska vara på jobbet. Ska vara skriftligt vid minst 10 anställda.
  • Rutinerna är till för att skapa en struktur för vårt arbetsmiljöarbete.
  • Det är oftast chefer som har uppgifter men det kan också vara andra personer.

Tips: Visa var deltagarna hittar er arbetsmiljöpolicy och era rutiner.

Hänvisning till lagar och föreskrifter

Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1)

Tips till utbildningsledare

Skicka ut policyn och rutinerna efter träffen till alla deltagare. Ge alla i ”läxa” att läsa igenom till nästa tillfälle.

Kunskaper och medverkan

Alla ska:

  • Ha tillräckligt med kunskap om sitt arbete och om hur risker förebyggs.
  • Ges möjlighet att medverka i arbetsmiljöarbetet.

Talarstöd

  • Kunskap kan handla om: Kontinuerlig kompetensutveckling genom exempelvis utbildningar och handledning. Bra introduktion, obligatoriska utbildningar för vissa arbetsuppgifter, dialog på arbetsplatsträffar om arbetsmiljön, kunskap om säkerhetsrutiner.Arbetsgivare och arbetstagare svarar gemensamt för att också skyddsombud får erforderlig utbildning, Arbetsmiljölag (1977:1160 4§)
  • Medverkan: Kan ske på utvecklingssamtal, APT, skyddskommittéer/samverkansgrupper och i det dagliga arbetet.

Hänvisning till lagar och föreskrifter

Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1)

SAM-hjulet

  • Undersök arbetsmiljön och hitta risker.
  • Gör riskbedömningar
  • Åtgärda riskerna
  • Följ löpande upp åtgärder

Behåll och stärk det som fungerar!

Lesson image

Talarstöd

De här fyra stegen är en del i det systematiska arbetsmiljöarbetet. För att SAM-hjulet ska snurra behövs allt det andra så som policy, kunskaper, uppgiftsfördelning o.s.v. finnas på plats. Systematiskt arbetsmiljöarbete är ett jobb vi behöver göra tillsammans och i samverkan.

Arbetsgivaren ska se till att de som får uppgifter har tillräcklig kompetens för att bedriva ett väl fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete.

 

Hänvisning till lagar och föreskrifter

Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1)

Årlig uppföljning av arbetsmiljöarbetet

Gör en årlig uppföljning av hur arbetsmiljöarbetet fungerar.

  • Ska visa om arbetsmiljöarbetet görs enligt föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete och om arbetet fungerar.
  • Finns brister ska arbetsgivaren förbättra arbetet.
  • Ska dokumenteras skriftligt vid 10 eller fler arbetstagare.

Talarstöd

Årlig uppföljning innebär kontroll av att:

  • De krav som ställs i föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete uppfylls.
  • Arbetsmiljöarbetet får effekt (färre risker, bättre arbetsmiljö). Den årliga uppföljningen kan liknas vid en internrevision av arbetsmiljöarbetet.

Chef och skyddsombud kan självklart ha uppföljningar tätare för att kolla av hur arbetsmiljöarbetet fungerar. Då går det också lättare att göra den årliga uppföljningen.

Hänvisning till lagar och föreskrifter

Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1)

Tips till utbildningsledare

Suntarbetsliv har stöd för uppföljning

Mall: Årlig uppföljning av SAM 

Aktivitetet: SAM-ronden. Resultatet kan användas som underlag till årlig uppföljning.

Aktivitet: Uppföljning och lärande

Lesson image

Talarstöd

Hela systemet och vad systematiskt arbetsmiljöarbete består av kan beskrivas i den här bilden. För att SAM-hjulet ska snurra behövs det att alla andra delar är på plats.

Målet är att förebygga ohälsa och olycksfall och att uppnå en god arbetsmiljö.

Företagshälsovården som stödresurs

Företagshälsovården

  • Ska vara partsneutral.
  • Kan vara upphandlad eller i egen regi.
  • Har inget juridiskt ansvar för arbetsmiljön.

Kan hjälpa till med

  • Undersökningar och riskbedömningar.
  • Arbetsanpassning och rehabilitering .
  • Förklara samband mellan arbetsmiljö, organisation, produktivitet och hälsa.

Talarstöd

Om kompetensen inom den egna verksamheten inte räcker ska arbetsgivaren anlita företagshälsovården eller motsvarande hjälp utifrån. Företagshälsovården är en expertresurs som kan vara ett stöd i  det systematiska arbetsmiljöarbetet och för arbetet med arbetsanpassning och arbetslivsinriktad rehabilitering. Frågor om företagshälsovård behandlas i skyddskommittén.

Mer om företagshälsovård:

  • Arbetar för att förebygga arbetsmiljörisker.
  • Hjälper till att undersöka och bedöma exempelvis den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön.
  • Föreslår åtgärder och medverkar vid genomförandet av dem.
  • Ska ha kunskap om de olika yrkenas arbetsförhållanden som finns på arbetsplatserna.

Värdet med ett aktivt arbetsmiljöarbete

För medarbetarna

  • Förebygger olyckor, arbetsskador och ohälsa.
  • Inflytande över arbetsinnehåll och arbetsmiljö.
  • Förutsättningar att klara sitt arbete.

För verksamheten

  • Lägre sjukfrånvaro.
  • Attraktiva arbetsplatser. Medarbetare vill stanna.
  • Alla bidrar till verksamhetens kvalitet, resultat och mål.

Talarstöd

Det här här är några exempel på värdet med ett aktivt arbetsmiljöarbete.

Aktivt arbetsmiljöarbete påverkar allas utveckling och välbefinnande på jobbet och utvecklar verksamheten. Det bidrar också till att vara en attraktiv arbetsgivare där det kan bli lättare att rekrytera nya medarbetare, behålla befintliga medarbetare som också håller över tid.

Investera i arbetsmiljön

Forskaren Malin Lohela Karlsson berättar om varför det är viktigt att investera i arbetsmiljön.

Starta filmen på nästa sida.

Lesson image

Talarstöd

Tidsåtgång: Cirka 3 minuter.

Syftet med filmen: Visa på att det lönar sig att investera i arbetsmiljön.

Talarstöd

Inget talarstöd finns till denna bild.

Investera i arbetsmiljön

Uppgift
Formulera fem argument för varför det är viktigt för er med en bra arbetsmiljö:

  1. Från ett ekonomiskt perspektiv.
  2. Från andra perspektiv.
Lesson image

Talarstöd

Tidsåtgång: Cirka 15 minuter.

Instruktion:

  1. Dela in gruppen i mindre grupper.
  2. Be en i varje grupp att dokumentera vad gruppen kommer fram till.
  3. Återsamlas och låt grupperna berätta sina argument för varandra.

Tack och bra jobbat!

Nu ska ni ha fått:

  • Grundläggande kunskaper om vad systematiskt arbetsmiljöarbete är.
  • Grundläggande kunskaper om värdet med systematiskt arbetsmiljöarbete.
  • Ha kännedom om samband mellan arbetsmiljö, verksamhet och ekonomi.

Talarstöd

Inget talarstöd finns till denna bild.

Fortsätt med nästa lektion