Navigera
Använd piltangenterna för att gå fram och tillbaka i presentationen, eller klicka på pilarna på sidan med muspekaren.
Stäng presentationen
Använd esc-knappen på tangentbordet eller klicka på stäng-knappen med muspekaren för att stänga presentationen.
Lektion 3
Arbetsmiljöarbete i samverkan
Vad är samverkan?
Ett förhållningssätt och arbetssätt där arbetsgivare och arbetstagare utvecklar verksamhet och arbetsmiljö tillsammans, och kännetecknas av:
- Kontinuerlig dialog
- Utbyte av kunskap
- Hänsyn till olika perspektiv
- Hänsyn till olika erfarenheter
Samverkan ersätter inte arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet.
Bra förutsättningar för samverkan i arbetsmiljöarbetet
- En vilja att lyssna in olika perspektiv.
- En vilja att fatta beslut i samverkan.
- Tydliga mål för verksamheten.
- Rutiner för hur samverkan ska gå till.
- En tydlig fördelning av arbetsuppgifter, roller och befogenheter
Bra förutsättningar för samverkan i arbetsmiljöarbetet (2)
- Fungerande kommunikation inom och mellan olika roller och nivåer.
- Ett ledarskap med helhetssyn på verksamheten.
- Verksamhetsfrågor, hälsa och arbetsmiljö hanteras på alla nivåer i organisationen.
- Ett system och forum för samverkan anpassat till organisation och beslutsnivåer.
Så löser vi arbetsmiljöfrågor
Se filmen om hur en arbetsmiljöfråga kan röra sig i organisationens system för samverkan.
Starta filmen på nästa bild.
Naturliga forum för samverkan i arbetsmiljöarbetet
- Medarbetarsamtal
- Arbetsplatsträffar/personalmöten
- Skyddskommitté/samverkansgrupp
Medarbetarsamtal är grunden
- Medarbetarens inflytande är basen i systemet för samverkan i arbetsmiljöfrågor.
- Samtalen är ett verktyg för chefen att stämma av arbetet med varje medarbetare.
– En löpande och spontan dialog i vardagen.
– Medarbetarsamtalet – ett planerat och formaliserat enskilt samtal.
Skyddsombudet företräder arbetstagare i arbetsmiljöfrågor
- I den löpande dialogen med chefen.
- I samverkansforum som skyddskommitté/samverkansgrupp.
Arbetsplatsträff - APT
- Ett grundläggande forum för dialog och gemensamt arbete med arbetsmiljöfrågor.
- Fånga upp tankar och idéer.
- Ta till vara kunskap och engagemang.
- Tillsammans identifiera och förebygga risker.
- Tillsammans komma fram till rätt åtgärder.
- Öka medarbetarnas inflytande och ansvarstagande.
Skyddskommitté
- Ska finnas vid arbetsställen med minst 50 anställda.
- Består av företrädare för arbetsgivare och arbetstagare.
- Skyddsombud ska ingå.
- Bör träffas minst en gång var tredje månad.
- Deltar i planeringen av arbetsmiljöarbetet.
- Följer noga arbetet och utvecklingen som rör ohälsa och olycksfall.
- Verkar för en tillfredsställande arbetsmiljö.
Frågor som skyddskommittén hanterar
- Frågor om företagshälsovård.
- Handlingsplaner utifrån SAM.
- Planera arbetsmiljöutbildning.
- Rutiner för arbetsanpassning och arbetslivsinriktad rehabilitering.
- Planering av användning av ämnen som kan orsaka ohälsa eller olycksfall.
- Planering av nya eller förändrade lokaler, anordningar, arbetsprocesser, arbetsmetoder eller arbetsorganisation.
Samverkansgrupp
- Finns där lokalt samverkansavtal har slutits.
- Avtalet beskriver hur samverkan ska gå till på arbetsplatsen.
- I organisationer med lokalt samverkansavtal fungerar samverkansgruppen även som skyddskommitté.
- Kan finnas på flera beslutsnivåer i organisationen.
- Forum för dialog mellan arbetsgivaren, skyddsombud och andra fackliga företrädare.
Frågor som en samverkansgrupp hanterar
En samverkansgrupp hanterar alla skyddskommitténs uppgifter och dessutom:
- Planera, kontrollera och följa upp hälso- och arbetsmiljöförhållanden.
- Det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM).
- Personal, ekonomi och organisationsfrågor.
- Verksamhetens drift och utveckling.
- Verksamhetens mål och resultat.
Hur ser det ut hos oss?
Dialog
- Hur är vår samverkan organiserad?
- I vilket forum är jag som chef/skyddsombud delaktig i samverkan?
- Hur involveras medarbetarna?
- Är det något vi behöver utveckla eller förändra?
Lokala samverkansavtal
- Formerna för samverkan i arbetsmiljöfrågor kan regleras i lokala samverkansavtal.
- En del kommuner och regioner har det – andra inte.
- Ett lokalt samverkansavtal beskriver hur samverkan ska gå till i organisationen.
- Om det inte finns ett lokalt samverkansavtal regleras formerna för samverkan i arbetsmiljölagen och medbestämmandelagen.
Tack och bra jobbat!
Nu ska ni ha fått:
- Kunskap om förutsättningar för väl fungerande samverkan.
- Kunskap om vad ett system för samverkan i arbetsmiljöfrågor kan bestå av.
- Kunskap om vilka frågor som hanteras i skyddskommittén och samverkansgruppen.
- Ha kännedom om hur man kan lösa arbetsmiljöfrågor i samverkanssystemet.
- Kännedom om centrala och eventuellt lokala samverkansavtal.