Friskfaktorer och OSA
Här förbereder du den tredje lektionen i modul 1. Bläddra igenom bilderna och läs det tillhörande talarstödet.
Utbildningstid: Ca 50 min
Här förbereder du den tredje lektionen i modul 1. Bläddra igenom bilderna och läs det tillhörande talarstödet.
Utbildningstid: Ca 50 min
Ladda ner det färdiga talarstödet lokalt till din dator. Kom ihåg att spara!
I talarstödet finns även möjlighet att göra egna anteckningar när du planerar. Talarstödet tar du sedan med dig när du presenterar utbildningen för deltagarna.
Introducera lektionen: Friskfaktorer kan beskrivas som ett önskat läge – så här vill vi ha det.
Friskfaktorerna är ett främjande perspektiv baserat på forskning och regleras inte i lag. Men… att arbeta med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön regleras i lag och gäller alla arbetsgivare. Många av friskfaktorerna handlar just om den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.
Kunskapsmål:
Friskfaktorer kan beskrivas som ett önskat läge och som får oss att må bra på jobbet. Se filmen om friskfaktorer och få mer koll på vad det handlar om.
Starta filmen på nästa bild.
Tidsåtgång: Cirka 2 minuter.
Syfte med filmen: Ge kännedom om friskfaktorer och inspirera till att arbeta med friskfaktorer i sin verksamhet.
Forskning visar att arbetsplatser med låg och stabil sjukfrånvaro ofta kännetecknas av väl utvecklade så kallade friskfaktorer. Att arbeta med friskfaktorerna i sitt arbete är ett främjande arbetssätt som fokuserar på hur vi vill att det ska vara på arbetsplatsen. De flesta av friskfaktorerna handlar om den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.
Inget talarstöd finns till denna bild.
Det här är de åtta friskfaktorer som forskningen visar kännetecknar organisationer med låg och stabil sjukfrånvaro.
Tipsa om Suntarbetslivs verktyg Friskfaktorlabbet . Chefens och skyddsombudets verktyg för att jobba med friskfaktorer på arbetsplatsen.
Uppgift
Vad gör vi redan idag som stärker friskfaktorerna?
Tidsåtgång: Cirka 10 minuter.
Instruktion:
Tips: Uppmana deltagarna att ta någon minut att tänka enskilt innan gruppen börjar prata med varandra.
Arbetsmaterial: Beskrivning av friskfaktorerna (pdf).
Snabbare variant på övningen:
Fysiskt: Använd witheboardtavla och låt deltagarna ”poppa” friskfaktorer som är viktiga att jobba med. Skriv upp allt som sägs på tavlan och skapa ett ”ordmoln”
Digitalt: Använd exempelvis Menti där deltagarna får svara på frågan. Vilka friskfaktorer är viktiga att jobba med hos oss? Skapa och dela ordmolnet med deltagarna.
Organisatorisk arbetsmiljö
Social arbetsmiljö
Flera friskfaktorer handlar om den organisatoriska och sociala arbetsmiljön som regleras i föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö. Så när man jobbar med OSA så jobbar man oftast också med att stärka friskfaktorerna.
Den organisatoriska arbetsmiljön omfattar villkor och förutsättningar för arbetet som inkluderar; ledning och styrning, kommunikation, delaktighet, handlingsutrymme, fördelning av arbetsuppgifter samt krav, resurser och ansvar.
Den sociala arbetsmiljön handlar om villkor och förutsättningar för arbetet som inkluderar socialt samspel, samarbete och socialt stöd från chefer och kollegor.
Så vad är egentligen OSA? Det ska vi titta närmare på nu.
Planering och organisering av arbetsmiljöarbetet (AFS 2023:2), kap 3.
Titta på filmen om organisatorisk och social arbetsmiljö. Expert från Arbetsmiljöverket berättar om föreskrifterna som reglerar OSA.
Starta filmen på nästa sida.
Tidsåtgång: Cirka 2 minuter.
Syftet med filmen är att få en övergripande bild av vad den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, OSA, handlar om.
Ulrich Stoetzer, sakkunnig på Arbetsmiljöverket berättar om arbetsgivarens ansvar för OSA.
Föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö hjälper er i arbetet med att nå en frisk arbetsplats.
Planering och organisering av arbetsmiljöarbete (AFS 2023:2), 2 kap. Organisatorisk och social arbetsmiljö
Inget talarstöd finns till denna bild.
Syftet med dessa föreskrifter är att arbetsgivare ska planera, organisera och genomföra sitt arbetsmiljöarbete för att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet och uppnå en tillfredsställande arbetsmiljö.
Föreskrifterna är till för att främja hälsa och förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet.
Planering och organisering av arbetsmiljöarbete (AFS 2023:2), kap 2. Organisatorisk och social arbetsmiljö.
OSA ska undersökas, riskbedömas, åtgärdas och följas upp.
Det systematiska arbetsmiljöarbetet, SAM, är grunden för att jobba med OSA på arbetsplatsen.
Den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, OSA, är en naturlig del i verksamhetens arbetsmiljöarbetet.
Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1)
Målen ska:
Målen för OSA har sin naturliga plats i en arbetsmiljöpolicy där det står hur man vill att arbetsmiljön ska vara. Vart man strävar.
Planering och organisering av arbetsmiljöarbete (AFS 2023:2), kap 2. Organisatorisk och social arbetsmiljö.
Visa verksamhetens mål för OSA om de finns dokumenterade.
Inspireras av friskfaktorerna när mål för OSA ska formuleras.
De kan med fördel användas för att sätta mål för OSA och fungera som ett önskat läge.
Arbetsgivaren har ansvar för att:
Det underlättar för arbetsgivaren även om skyddsombud har motsvarande kunskaper om hur man förebygger och hanterar ohälsosam arbetsbelastning.
Planering och organisering av arbetsmiljöarbete (AFS 2023:2), kap 2. Organisatorisk och social arbetsmiljö.
Arbetsgivaren har ansvar för:
Det underlättar för arbetsgivaren även om skyddsombud har motsvarande kunskaper om hur man förebygger och hanterar kränkande särbehandling.
Planering och organisering av arbetsmiljöarbete (AFS 2023:2), kap 2. Organisatorisk och social arbetsmiljö.
Arbetsgivaren har ansvar för att:
Arbetsgivaren bör redan vid planeringen av arbetet ta hänsyn till hur arbetstidens förläggning kan påverka. Exempel på förläggning av arbetstider som kan medföra risker för ohälsa är:
Arbetsgivaren bör särskilt uppmärksamma möjligheterna till återhämtning. Arbetsgivaren bör även ta hänsyn till att arbetstidens förläggning påverkar risken för olyckor.
Planering och organisering av arbetsmiljöarbete (AFS 2023:2), kap 2. Organisatorisk och social arbetsmiljö.
Arbetsmiljölag (1977:1160) 3 kap 1 §
Dialog
Hur jobbar vi systematiskt med frågor som handlar om den organisatoriska och sociala arbetsmiljön?
Ge exempel på hur ni gör, alternativt hur ni vill göra.
Tidsåtgång: Cirka 20 minuter.
Instruktion:
Syfte med dialogen är att dela med sig av sätt att jobba systematiskt med OSA och även få inspiration av varandra.
Tipsa om Suntarbetslivs verktyg OSA-kollen . Stöd för att förstå och jobba med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön på arbetsplatsen.
Nu ska ni ha fått:
Inget talarstöd finns till denna bild.